Learning Management of Female Students with Dual Roles at State Islamic University

Alwis Alwis, Rahmi Diana, Doli Witro, Rifqi Nurdiansyah, Raid Alghani

Abstract


This article aims to reveal learning management for State Islamic University students with dual roles, namely studying and managing the household. This study used a descriptive-quantitative method using a sample of eight female students pursuing undergraduate education at a State Islamic University in West Java through a convenience sampling technique. Data collection techniques are through observation, interviews, and documents. At the same time, the data analysis technique uses a technique popularized by Miles and Huberman, namely data condensation, data display, and concluding. The study results show that it is challenging to discipline female students with multiple roles in time management. However, following the flow, adapting, dividing the time, and trying to do each of these roles well. However, the achievement can not be felt optimally. Therefore, it is sporadic for female students to have multiple roles in determining the management of their study time. As for trying to continue to design good learning time management, it will be able to discipline in moving forward and achieving predetermined goals

Keywords


Learning Management, Female Student, Dual Roles, State Islamic University

Full Text:

PDF

References


Affrida, E. N. (2017). Makna Konflik Peran pada Mahasiswa dengan Peran Ganda. Jurnal Wahana: Tridharma Perguruan Tinggi, 68(1), 23–26. https://doi.org/10.36456/wahana.v68i1.631

Andriani, L. C. (2007). Konflik Peran Ganda pada Mahasiswi yang Menikah dan Memiliki Anak. Universitas Airlangga Surabaya.

Aola, N. (2020). Kontrol Diri dalam Mengatur Waktu Antara Kuliah dan Keluarga bagi Mahasiswa Angkatan 2016 yang Sudah Menikah di Fakultas Dakwah [IAIN Purwokerto]. https://repository.uinsaizu.ac.id/7413/

Ariani, S. S. (2019). Persepsi Mahasiswa dalam Pengimplementasian Tri Dharma Perguruan Tinggi. Jurnal At-Tadbir, 3(1), 59–77. https://doi.org/10.3454/at-tadbir.v3i1.3414

Asrori, M. (2013). Pengertian, Tujuan dan Ruang Lingkup Strategi Pembelajaran. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 5(2), 163–188. https://doi.org/10.18860/jt.v6i2.3301

Aulia, M. A., & Rusmawati, D. (2020). Hubungan Antara Konflik Peran Ganda dengan Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswi yang Sudah Berkeluarga di Jombang. Jurnal EMPATI, 9(1), 9–14. https://doi.org/10.14710/empati.2020.26913

Azkiyati, N. (2018). Hubungan Konflik Peran Ganda dan Manajemen Waktu dengan Stres Kerja Pada Wanita Menikah yang Berprofesi Sebagai Guru. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(1), 9–16. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v6i1.4521

Cooper, C. L., & Makin, P. (1984). Psychology for Managers. Palgrave Macmillan.

Fajhriani. N, D. (2020). Manajemen Waktu Belajar di Perguruan Tinggi pada Masa Pandemi Covid-19. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 2(2), 169–180. https://doi.org/10.35719/jieman.v2i2.27

Fatimah, F., & Kartikasari, R. D. (2018). Strategi Belajar dan Pembelajaran dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa. Pena Literasi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 108–113. https://doi.org/10.24853/pl.1.2.108-113

Grahani, F. O., Kusnadi, S. K., Zuroida, A., Cafsah, B. N., & Maharani, D. (2022). Studi Literatur Regulasi Diri Mahasiswi dengan Peran Ganda Terkait Motivasi Berprestasi. Prosiding Seminar Nasional & Call for Paper “Peran Perempuan Sebagai Pahlawan Di Era Pandemi” PSGESI LPPM UWP, 9(1), 119–126. https://doi.org/10.38156/gesi.v9i01.183

Greenhaus, J. H., & Beutell, N. J. (1985). Sources of Conflict between Work and Family Roles. The Academy of Management Review, 10(1), 76–88. https://doi.org/10.2307/258214

Habibahi, U., Aisyiyah, N., & Ningrum, L. I. (2012). Studi tentang Status Perkawinan Mahasiswa Reguler PGFD Tegal Hubungannya dengan Prestasi Akademik. Journal of Elementary Education, 1(1), 1–5. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jee/article/view/307

Haekal, M., & Fitri, A. (2020). Dilema Peran Ganda Dosen Perempuan Selama Pandemi Covid-19 di Indonesia. JAS-PT (Jurnal Analisis Sistem Pendidikan Tinggi Indonesia), 4(2), 171–182. https://doi.org/10.36339/jaspt.v4i2.366

Hidayat, L. (2015). Konflik Peran Ganda Mahasiswi Sosiologi Fisip Universitas Jember yang Telah Menikah [Universitas Jember]. https://repository.unej.ac.id/handle/123456789/66214

Indriyany, Y., & Sintesa, N. (2021). Analisis Kepuasan Belajar Mahasiswa pada Politeknik LP3I Jakarta Kampus Cilodong Raya. Jurnal Jumbiku: Jurnal Manajemen, Bisnis Dan Kewirausahaan, 1(2), 51–56. https://doi.org/10.55606/jumbiku.v1i3.73

Jex, S. M., & Britt, T. W. (2008). Organizational Psychology: A Scientist- Practitioner Approach, Second Edition. John Wiley & Sons, Inc.

Khairiyah, N., Kusuma, F. H. D., & Rahayu H., W. (2017). Hubungan Peran Ganda Dengan Stres Pada Mahasiswa Program Studi Ilmu Keperawatan Tugas Belajar di Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang. Nursing News : Jurnal Ilmiah Keperawatan, 2(3), 207–219. https://doi.org/10.33366/nn.v2i3.580

Kurnia, M. R., Eva, N., & Shanti, P. (2021). Konflik Peran Ganda dan Manajemen Konflik pada Mahasiswi S1 yang Telah Menikah. Flourishing Journal, 1(2), 137–143. https://doi.org/10.17977/um070v1i22021p137-143

Latifah, N. (2013). Problem Mahasiswa yang Telah Menikah dan Solusinya Dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling Keluarga Islami (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Dakwah dan Komunikasi Iain Walisongo Semarang) [UIN Walisongo Semarang]. http://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/161/

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1984). Qualitative Data Analysis (a Source book of New Methods). Sage Publications.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: a methods sourcebook. SAGE Publications, Inc.

Moleong, L. J. (2000). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Na’imah, N., Komalasari, G., & Wahyuni, E. (2016). Gambaran Permasalahan Sosial Mahasiswa Universitas Negeri Jakarta (Survei terhadap mahasiswa Strata 1 Angkatan 2013-2015). Insight: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(1), 58–65. https://doi.org/10.21009/INSIGHT.051.09

Nurrahmaniah, N. (2019). Peningkatan Prestasi Akademik Melalui Manajemen Waktu (Time Management) dan Minat Belajar. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 149–176. https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i1.52

Pratiwi, R. (2021). Dampak Pernikahan Pada Masa Studi Terhadap Perkuliahan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Uin Ar-Raniry [UIN Ar-Raniry Banda Aceh]. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/22157/

Ramlafatma, Ridho, T. K., Najib, M., Witarto, A. B., Zulkieflimansyah, & Zain, I. (2020). Analisis Peran Ganda dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Dosen Perempuan di Kabupaten Sumbawa. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 8(2), 181–192. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v8i2.3386

Rosida, U. L. (2021). Self Management Pada Mahasiswa yang Sudah Menikah. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Ruslina, R. (2014). Hubungan Antara Konflik Peran Ganda Dengan Stres Kerja Pada Wanita Bekerja. Naskah Publikasi - Universitas Muhammadiyah Surakarta. http://eprints.ums.ac.id/30668/

Santrock, J. W. (2012). Life-Span Development Perkembangan Masa Hidup. Erlangga.

Syardiansah, S. (2016). Hubungan Motivasi Belajar dan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Pengantar Manajemen (Studi kasus MahasiswaTingkat I EKM A Semester II). Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 5(1), 440–448. https://media.neliti.com/media/publications/196966-none-017fcb72.pdf

Wesfix, T. (2016). Time Management Itu “Dipraktekin” (Grasindo (ed.)).

Wulandari, W. (2017). Manajemen Diri Mahasiswa Berstatus Menikah (Studi Kasus Mahasiswa IAIN Salatiga Jurusan Pai Angkatan 2013) [IAIN Salatiga]. http://e-repository.perpus.iainsalatiga.ac.id/2150/

Interviews

AN. (2023). Mahasiswa Magister Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir Pascasarjana UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Majalengka: Wawancara, 21 Januari.

APR. (2023). Mahasiswa Magister Hukum Ekonomi Syari’ah Pascasarjana UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Majalengka: Wawancara, 21 Januari.

GM. (2023). Mahasiswa Magister Hukum Ekonomi Syari’ah Pascasarjana UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Majalengka: Wawancara, 21 Januari.

IA. (2023). Mahasiswa Magister Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir Pascasarjana UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Majalengka: Wawancara, 21 Januari.

PAD. (2023). Mahasiwa Magister Hukum Ekonomi Syariah Pasca Sarjana UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Majalengka: Wawancara, 21 Januari.

RN. (2023). Mahasiwa Magister Manajemen Pendidikan Islam (MPI) Pasca Sarjana UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Majalengka: Wawancara, 21 Januari.

SSP. (2023). Mahasiswa Magister Pendidikan Agama Islam Pascasarjana UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Majalengka: Wawancara, 22 Januari.

YM. (2023). Mahasiswa Magister Ekonomi Islam Pascasarjana UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Majalengka: Wawancara, 22 Januari.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jt.v26i2.10642

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Alwis Alwis, Rahmi Diana, Doli Witro, Rifqi Nurdiansyah, Raid Alghani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

TA'DIB with registered number e-ISSN: 2580-2771, p-ISSN: 1410-8208 have been indexed on:

 

Ta'dib Visitor

Lisensi Creative Commons
Journal Ta'dib distribute under Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.


Contact us: Ta'dib; Address: FTIK, Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar; Jl. Sudirman No. 137 Lima Kaum Batusangkar, Tanah Datar, Sumatera Barat, Indonesia. Email: takdib@uinmybatusangkar.ac.id