The Impact of Fiqih Ibadah Materials on Amaliyah of Vocational High School Students

Eka Satriani, Ahmad Putra

Abstract


This study aims to determine the impact of fiqh ibadah (worship fiqh) material on the amaliyah (worship practice) of the 287 XII grade students at SMKN 1 Kinali, during the Covid 19 pandemic, because globally a third of the earth is experiencing the disaster. This research was conducted using a qualitative method with a case study design. All data were taken using in-depth interviews to fifteen informants who were selected using the purposive sampling technique. The researcher also took data through documentation and observation. All data were then analyzed by thematic and document analysis. Overall the results show that there are five kinds of mahdhah and ghairu mahdhah worship carried out by SMK students as routine activities such as praying, fasting, giving alms, caring for fellow humans, and improving religious understanding.

 

 


Keywords


Learning, Fiqh of Worship, Student Amaliyah

Full Text:

PDF

References


Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. Jurna Buana Pengabdian, 1(1), 66–72. https://doi.org/10.36805/jurnalbuanapengabdian.v1i1.581

Amirudin, A. (2019). Memahami Otentisitas Konsep Tuhan; Kaca (Karunia Cahaya Allah): Jurnal Dialogis Ilmu Ushuluddin, 9(1), 65–86. https://doi.org/10.36781/kaca.v9i1.3008

Aziz, A. Z. (2015). Manajemen Berbasis Sekolah: Alternatif Peningkatan Mutu Pendidikan Madrasah. El-Tarbawi, 8(1), 69–92. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol8.iss1.art5

Fatona, N. (2020). Problematika Pendidikan Dalam Menyongsong Masa Depan Yang Gemilang. ’Adalah, 4(4). https://doi.org/10.15408/adalah.v4i4.16107

Firdaus, F. (2020). Implementasi dan Hambatan pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid 19. Utile: Jurnal Kependidikan, 6(2), 220–225. https://doi.org/10.37150/jut.v6i2.1009

Haryoko, S., & Jaya, H. (2017). Pengembangan Media Ajar Pada Mata Kuliah Pengantar Pendidikan Kejuruan. Jurnal Mekom (Media Komunikasi Pendidikan Kejuruan), 4(2). https://doi.org/10.26858/mekom.v4i2.5134

Hidayati, W. R., & Warmansyah, J. (2021). Aulad : Journal on Early Childhood Pendidikan Inklusi Sebagai Solusi dalam Pelayanan Pendidikan Untuk Anak Berkebutuhan Khusus. 4(3), 0–4. https://doi.org/10.31004/aulad.v4i3.161

Inanna, I. (2018). Peran Pendidikan Dalam Membangun Karakter Bangsa Yang Bermoral. Jekpend: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 1(1), 27–33.

Indy, R., Waani, F. J., & Kandowangko, N. (2019). Peran Pendidikan Dalam Proses Perubahan Sosial Di Desa Tumaluntung Kecamatan Kauditan Kabupaten Minahasa Utara. Holistik, Journal Of Social and Culture, 12(4), 1–21.

Karo-karo, D. (2019). Membangun Karakter Anak Dengan Mensinergikan Pendidikan Informal Dengan Pendidikan Formal. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–13.

Khoiriyah, I. K., Roziqin, M. M., & Ulfa, W. K. (2020). Pengembangan {Kurikulum} {Pesantren} dan {Madrasah}; {Komponen}, {Aspek} dan {Pendekatan}. Qudwatuna, 3(1), 25–46.

Kurdi, M. S. (2020). Doktrin Ajaran Islam untuk Generasi Muslim Di Masa Pandemi Info Artikel Keyword Abstrak. Jurnal Hawa, 2(2), 159–175.

Manik, W. (2020). kewajiban Menuntut Ilmu. Waraqat: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(2), 17. https://doi.org/10.51590/waraqat.v2i2.63

Mualim, R., & Saputra, M. F. (2021). Optimizing Online Learning during Covid 19 Pandemic in Junior High School. Journal of Islamic Education Students (JIES), 1(1), 19. https://doi.org/10.31958/jies.v1i1.3193

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Fitrah:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Purnama, S. (2018). Al Hikmah Proceedings on Islamic Early Childhood Education: Pengasuhan Digital untuk Anak Generasi Alpha Pengasuhan Digital untuk Anak Generasi Alpha. Al Hikmah Proceedings on Islamic Early Childhood Education, 1, 439–502.

Purnamasari, D. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis Al-Quran. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(1), 1. https://doi.org/10.29240/jbk.v1i1.233

Purwanti, D. (2017). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Implementasinya. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 1(2), 14–20. https://doi.org/10.20961/jdc.v1i2.17622

Putra, R. A., Kamil, M., & Pramudia, J. R. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Mandiri Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(1), 23–36.

Rusdiana, A., Kodir, A., & Godjin, A. (2020). Risalah Ramadhan Mengharap Maghfirah Menuju Mardhatillah. Pustaka TRESNA BHAKTI Cibiru.

Sabri, A., Warmansyah, J., Amalina, A., & Aswirna, P. (2020). Implementasi Pengintegrasian Keislaman Dalam Pengenalan Konsep Matematika Anak Usia Dini. 2020, 4(1), 23–30. https://doi.org/doi.org/10.15548/mej.v4i1.1240

Saihu, S. (2020). Konsep Pembaharuan Pendidikan Islam Menurut Fazlurrahman. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 82–95. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i1.76

Saleh, K., & Jamil, N. (2020). Konstribusi Pembelajaran Aik Terhadap Pelaksanaan Ibadah Sholat Mahasiswa STKIP Muhammdyah Muaro Bungo. Jurnal Tunas Pendidikan, 3(1), 1–21. https://doi.org/10.52060/pgsd.v3i1.382

Septiani, A., & Kejora, M. T. B. (2021). Tingkat Aktivitas Belajar Siswa pada Pembelajaran Online Pendidikan Agama Islam di Masa Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2594–2606.

Shofiyah, S. (2018). Prinsip-Prinsip Pengembangan Kurikulum dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 122–130. https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.464

Suryani, L. (2007). Analisis Permasalahan Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Masyarakat Indonesia. JIV, 2(1), 42–48. https://doi.org/10.21009/JIV.0201.6

Suryapermana, N., & Imroatun. (2017). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. FTK Banten Press.

Tilaar, H. A. R. (2003). Kekuasaan Dan Pendidikan, Manajemen Pendidikan Nasional Dalam Pusaran Kekuasaan. Rineka Cipta.

Wantoro, A. (2019). Sistem Informasi Berbasis Web Untuk Pengelolaan Penerima Dana Zakat, Infaq Dan Sedekah. Jurnal Tekno Kompak, 13(2), 31. https://doi.org/10.33365/jtk.v13i2.338

Warmansyah, J. (2020). Program Intervensi Kembali Bersekolah Anak Usia Dini Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 743. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.573

Warmansyah, J., & Amalina, A. (2019). Pengaruh Permainan Konstruktif dan Kecerdasan Visual- Spasial Terhadap Kemampuan Matematika Awal Anak Usia Dini. Math Educa Journal, 3(1), 71–82. https://doi.org/10.15548/mej.v3i1.270

Zakariah, Askari, M., Afriani, V., & Zakariah, M. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Action Research, Research and Development (RnD). Yayasan Pondok Pesantren Al Mawaddah Warrahmah Kolaka.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jies.v1i2.3431

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Eka Satriani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JIES is a journal of Islamic Education Students have been indexed on:

      

 View MyStat View MyStat