Hubungan Antara Stres Menyelesaikan Skripsi Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa

Mita Fani Tri Mutya, Cintiya Monica, Riska Muliati, Rahmi Rahmi

Abstract


Stress experienced by students in completing the thesis can lead to negative behavior reactions in itself related to thesis such as avoiding thesis work, doing other activities that are considered interesting and procrastination or procrastination. The purpose of this study is to determine the relationship of stress completing thesis with academic procrastination in students. Sampling technique in this research using probability sampling technique with saturated sampling method. The sample in this study amounted to 70 students or students who are completing the thesis in the Faculty of Psychology UIR. Method of data retrieval used in this research by using Likert scale. The scale used is the scale of stress completing the thesis and the scale of academic procrastination. The reliability coefficient of the stress scale completes the thesis of 0.893 and the academic procrastination scale of 0.902. Statistical analysis used in this research product moment correlation, through the help of SPSS program version 22.0 for windows. These statistical results have shown that there is a significant positive correlation between stress completing thesis to academic procrastination of (r = 0,333 ', p = 0,005). Effective contribution of stress variable completing thesis with academic procrastination is 11,1%, so hypothesis accepted because there is positive relation between two variables that is, the higher the stress of finishing thesis the higher the academic procrastination, otherwise the lower the stress of finishing thesis the lower the academic procrastination.

 Keywords:  Academic Procrastination, Stress, Student


Full Text:

Download PDF

References


Adlina, N., & Amna, Z. (2016). Hubungan antara stres dengan prokrastinasi pada mahasiswa yang sedang menyusun skripsi di Universitas Syiah Kualu.Jurnal Ilmiah Mahasiswa Psikologi.1(3):62-70.

Andarini, S. R., & Fatma, A. (2013). Hubungan antara distress dan dukungan sosial dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa dalam menyusun skripsi. Talenta Psikologi, 2(2), 159-179.

Arifin,Z. (2008). Dasar penulisan karya ilmiah (Ed 4).Jakarta:Grasindo

Azwar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi edisi 2. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Beheshtifar, M & Hoseinifar, H. (2011). Effect procrastination on work-related stress. European Journal of Economics, Finance And Administrative Sciences – Issue.Vol.38, 59-64.

Budiman, A. (2006). Kebebasan, negara, pembangunan: Kumpulan tulisan 1965 2005.Jakarta:Pustaka Alvabet.

Burka, J., B. & Yuen, L., M. (2008). Procrastination: Why Yo Do It, What to Do About It Now, Canbride: Da Capo.

Chornelia, A. (2013). Pengaruh stres terhadap prokrastinasi akademik pada siswa SMP Katolik Wignya Mandala Tumpang-Malang.Psikovidya.17(1)54-67

Damayanti, Y. (2013). Perbedaan tingkat stres sebelum dan sesudah pelatihan manajemen stres pada mahasiswa tingkat akhir di Asrama Aceh.Emphaty, 2(1).

Ferrari, J. R., Johnson, J. L., & McCown, W. G. (1995). Procrastination and task

avoidance. New York: Plenum Press.

Ghufron, N.M. & Risnawati, S.R. (2012). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar- Ruzz Media.

Gunawinata, R., Hanik., Lasmono, H. (2008). Perfeksionisme, prokrastinasi akademik, dan penyelesaian skripsi mahasiswa. Anima, Indonesian Psychological Journal. 23 (3): 256-276

Gunawati, R., Hartati, S., Listiara, A. (2006). Hubungan antara efektifitas komunikasi mahasiswa dosen pembimbing utama skripsi dengan stres dalam menyusun skripsi pada mahasiswa program studi Psikologi Fakultas Kedokteran UNDIP. Jurnal Psikologi Universitas Diponegoro. Vol. 3 No. 2.

Hadi, S. (2000). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Andi Yogyakarta

Handayani,S.,W.,R.,I. & Abdullah, A. (2016). Hubungan stres dengan prokrastinasi pada mahasiswa. Psikovidya, 20(1), 32-39.

Hutabarat, S.R.(2011). Perbedaan prokrastinasi dalam mengerjakan skripsi antara mahasiswa yang aktif dan yang tidak aktif dalam organisasi kemahasiswaan. Skripsi Fakultas Psikologi. Universitas Islam Riau.

Lubis, D.,E.,C.(2011). Hubungan antara tipe kepribadian conscientiousness dengan prokrastinasi akademik mahasiswa. Skripsi Fakultas Psikologi. Universitas Islam Riau.

Melisa & Asrini.(2012). Hubungan antara tingkat stres dengan perilaku prokrastinasi akademik pada mahasiswa Universitas Bina Nusantara yang sedang mengerjakan skripsi pada semester genap 2011/2012. Diunduh dari http://thesis.binus.ac.id/doc/Lain-lain/2011-2-01085 PS%20Ringkasan001.pdf di akses pada tanggal 1 agustus 2023.

Pangestuti, R. (2003). Penundaan menyelesaikan skripsi (studi kasus pada beberapa mahasiswa angkatan ’96 program studi Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Diponegoro. Skripsi. Semarang. Fakultas Psikologi UNDIP.

Rahardjo W, Juneman, & Setiani Y. (2013). Computer anxiety, academic stress, and academic procrastination on college students. Journal of Education and Learning. Vol.7 (3) pp. 147-152.

Rahmadhani, D. (2015). Hubungan regulasi diri dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa.Skripsi Fakultas Psikologi. Universitas Islam Riau.

Rathus, S. A. & Nevid, J. S. (2002). Psychology and The Challenge of Life:Adjustment in The New Millenium. Eight Edition. Danver: John Willey &Sons, Inc.

Riewanto, A. (2003). Skripsi Barometer Intelektualitas Mahasiswa. Suara Merdeka Edisi 5 Februari 2003.

Rohmah, F. A. (2006). Pengaruh diskusi kelompok untuk menurunkan stres pada mahasiswa yang sedang skripsi. Humanitas: Indonesian Psychological Journal, 3(1), 50-62.

Rohmah,F.A. (2007). Efektivitas diskusi kelompok dan pelatihan efikasi diri untuk menurunkan stres pada mahasiswa yang sedang skripsi. Humanitas:Indonesian Psychological Journal. Vol.4 No.1

Sarafino, E. P. (2008). Health Psychology: Biopsychosocial Interactions (6th ed). New York: John Wiley & Sons.

Sari, D., N. (2013). Hubungan antara stres terhadap guru dengan prokrastinasi akademik pada siswa SMA Muhammadiyah 2 Yogyakarta. Empathy, 2(1).

Slamet. (2003). Banyak Yang Melakukan Plagiat. Suara Merdeka Edisi 15 Januari 2013.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif & RND. Bandung:Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jpi.v2i2.10321

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Mita Fani Tri Mutya, Cintiya Monica, Riska Muliati, Rahmi Rahmi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.