The Influence of Group Guidance on Student Learning Attitudes

Cetrisnawati Cetrisnawati, Ardimen Ardimen, Dasril Dasril, Nursyamsi Nursyamsi

Abstract


This research aims to evaluate the positive impact of group guidance using a muhasabah approach on improving students' learning attitudes. A strong learning attitude is considered crucial for individual success, and a lack of a good learning attitude can be a hindrance to achieving academic accomplishments. In this context, the study focuses on students identified with low learning attitudes. The research methodology employed is quantitative with a one-group pre-test-post-test experimental design. The sample consists of 15 students selected randomly using simple random sampling. Data collection is conducted through non-test techniques using a Likert scale to measure students' learning attitudes. The results indicate that group guidance with a muhasabah approach has a significant influence on enhancing students' learning attitudes. These findings contribute to our understanding of the effectiveness of this method as a strategy to boost motivation and improve students' learning attitudes in the pursuit of academic success.


Keywords


Group Guidance, Muhasabah Approach, Learning Attitude

Full Text:

PDF

References


Afnilaswati, A., Meldawanti, M., & Ardimen, A. (2021). Konsep aplikasi landasan dan pendekatan religius dalam pelayanan konseling. Jurnal Al-Taujih : Bingkai Bimbingan Dan Konseling Islami. https://doi.org/10.15548/atj.v7i2.3260

Ardimen, A., Neviyarni, N., Firman, F., Gustina, G., & Karneli, Y. (2019). Model bimbingan kelompok dengan pendekatan muhasabah. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v8i2.2232

Djaali. (2015). Psikilogi Pendidikan (Tarmizi (ed.)). PT. Bumi Aksara.

Fadilla, H. D., Ardimen, A., Syafwar, F., & Hardi Emeliya. (2022). Pengaruh Bimbingan Kelompok dengan Pendekatan Muhasabah Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa. Ta’dibuna Jurnal Pendidikan Islam.

Fajri, E. Y., Ardimen, A., & Silvianetri, S. (2022). Efektivitas Bimbingan Kelompok Pendekatan Muhasabah Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Santri. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1), 1349–1358.

Hasibuan, N. U. R. A. (2013). Pengaruh Pemberian Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Home Room Terhadap Sikap Belajar Aktif Siswa Kelas X di SMA Negeri 1 Batang Kuis.

Ilhamdi, M. L., Al Idrus, A., & Santoso, D. (2021). Sikap Belajar Kaitannya dengan Hasil Belajar IPA Siswa Madrasah Tsanawiyah Al Maarif Praya Timur Kabupaten Lombok Tengah. Jurnal Pijar Mipa. https://doi.org/10.29303/jpm.v16i1.2316

Jemudin, F. DE, Makur, A. P., & Ali, F. A. (2019). Hubungan Sikap Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Smpn 6 Langke Rembong. Journal of Honai Math, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.30862/jhm.v2i1.53

Krismawati. (2020). Upaya Guru Untuk Mengembangkan Sikap Belajar Mandiri Siswa Pada Pembelajan Tematik Di Masa Pandemi Covid-19 Sdn Singgahan 01 Kecamatan Kebonsari Madiun Semester Genap. 1–58.

Mufridah, M., Hendriana, H., & Alawiyah, T. (2020). Gambaran Sikap Belajar Positif Siswa Kelas VIII di SMPN 3 Batujajar. 3(4), 140–150.

Muslima, H. (2021). Pengaruh bimbingan kelompok pendekatan muhasabah terhadap penyesuaian diri siswa SMP negeri 1 kecamatan akabiluru.

Nurhidayah, D. (2017). Psikologi Pendidikan. Universitas Negeri Malang, 1–179.

Puspita, A. (2021). Pengaruh bimbingan kelompok metode muhasabah terhadap minat belajar siswa.

Rahman, D., Arnelis, & Masril. (2023). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Role Playing Terhadap Perubahan Sikap Belajar Ditinjau Dari Aspek Teacher Approval. 9, 143–149.

Rahman, D., & Fitriani, W. (2022). Efektifitas Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Role Playing Terhadap Perubahan Sikap Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 1, 196–201.

Ramadhani, D. S. (2022). Pengaruh layanan bimbingan kelompok pendekatan muhasabah terhadap regulasi diri siswa MTsS muhammadiyah batu bulat.

Romauli, H. (2018). Meningkatkan Sikap Belajar Dan Hasil Belajar Pak Melalui Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write Pada Siswa Kelas Vii-1 Smp Negeri 1 Babalan Tahun Pelajaran 2018/19. Jurnal Tabularasa Pps Unimed, 15(3), 328–338.

Rozalina, D. (2022). Pengaruh layanan bimbingan kelompok pendekatan muhasabah terhadap integritas diri siswa di smp n 3 tanjung raya.

Samsilayurni, & Sumarni. (2018). Pengaruh sikap Belajar Terhadap Hail Belajar Siawa di Sekolah Menengah Atas (SMA) Negeri 2 Keluang Kabupaten Musi Banyuasin. 1, 7–10.

Saparida, R., Sobari, T., & Alawiyah, T. (2020). Layanan Bimbingan Kelompok untuk Sikap Belajar Positif Siswa SMP KELAS IX. Jurnal Fokus, 3(6), 228–237.

Sari, W. N. I. (2017). Hubungan Sikap Belajar Dan Efikasi Diri Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sdn Gugus Ahmad Yani Kabupaten Kudus Skripsi.

Yanti, M., & Fitria, L. (2019). Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 6(1), 80–86.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jies.v3i2.10251

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Cetrisnawati Cetrisnawati, Ardimen Ardimen, Dasril Dasril, Nursyamsi Nursyamsi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JIES is a journal of Islamic Education Students have been indexed on:

      

 View MyStat View MyStat