DIFFERENCES OF MALE AND FEMALE STUDENTS’ UNDERHAND SERVES ABILITY IN MINI VOLLEY BALL BASED ON DEMONSTRATION METHOD

Remon Syah, Rini Anita

Abstract


This research is aimed at finding whether demonstration method could enhance students’ ability in conducting underhand services at mini volley ball and how it is viewed in gender differences. The research design was a classroom action research by using two cycles at the fourth grade of  SDN 20 Bungo Tanjung. The research result shows that there is an improvement on students’ underhand serves ability in applying demonstrastion method for about 23,8%. Cyle 1 is 66,7 % while at cycle 2 is 90,5%. Meanwhile for gender differences, male students are much better than female students in conducting underhand serves. In short, the use of demonstration method can enhance students’ ability in doing underhand serves.

 

 


 


Full Text:

PDF PDF

References


Ahmadi Nuril. (2007). Panduan olahraga Bola Voli. Solo: Era Pustaka Utama.

Anwar, M. H. (2005). Pendidikan Jasmani Sekolah Dasar Sebagai Wahana Kompensasi Gerak Anak. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 3(1).

Astuti, Y. (2017). Pengaruh Metode Drill dan Metode Bermain Terhadap Keterampilan Bermain Bola Voli Mini (Studi Eksperimen Pada Siswa SD Negeri 14 Kampung Jambak Kecamatan Koto Tangah Kota Padang). Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 4(1), 1-16.

Desmita, D. (2011). Psikologi perkembangan peserta didik: Panduan bagi orang tua dan guru dalam memahami psikologi anak usia SD, SMP, dan SMA. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hadi, K. (2021). Peningkatan Kemampuan Servis Bawah Melalui Modifikasi Bola Voli Mini Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 002 Batu Ampar Kota Batam. Jurnal Bola, 4(1), 31-40.

Indrianto, B. T. (2014). Penerapan Bermain Kasvo Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Servis Bawah Bola Voli Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Padas Kabupaten Grobogan Tahun Pelajaran.

Kamaruddin, I., Irvan, I., & Nur, M. (2021). Pemanfaatan Bola Karet Untuk Meningkatkan hasil Belajar Servis Bawah Dalam Pembelajaran Bolavoli. SPORTIVE: Journal Of Physical Education, Sport and Recreation, 5(1), 80-89.

Mindra, I. W. (2010). Pengaruh pendekatan pembelajaran dan Koordinasi mata-tangan terhadap hasil belajar keterampilan bermain bolavoli mini (eksperimen pengaruh pendekatan pembelajaran langsung dan tidak langsung terhadap hasil belajar servis bawah dan pasing bawah bolavol (Doctoral dissertation, UNS (Sebelas Maret University)).

Supriatna, E. (2014). Penerapan Demonstrasi Meningkatkan Belajar Servis Bawah Bola




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/agenda.v3i2.4791

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Remon Syah, RINI ANITA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
AGENDA: Jurnal Analisis Gender dan Agama distribute under Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.

       

View My Stats