PENGARUH PELATIHAN DAN PEMBERDAYAAN TERHADAP KINERJA PEGAWAI YANG DIMEDIASI OLEH KOMPETENSI

Arief Purwanto, Gatot Nugroho

Abstract


This article aims to explain the direct influence of the variables of training, empowerment, competence, and performance. And the role of competence mediating variables. The method used is quantitative–explanatory. The population and sample are 54 respondents. They are collecting data using a questionnaire—data analysis using smart-PLS 3. The results show directly that training has not been able to improve employee performance. Meanwhile, empowerment can improve employee performance, as well as competence, can improve performance. In the indirect research results, first, it is known that competence in complete mediation can mediate the effect of training on employee performance. Second, competence in partial mediation can intervene in the influence of empowerment on employee performance

Keywords


Training, Empowerment, Competence, Employee Performance

References


Aditya, R. (2015). Pengaruh pelatihan terhadap kompetensi dan kinerja karyawan (studi pada karyawan PT. PLN (Persero) distribusi Jawa Timur Area Malang). Jurnal Administrasi Bisnis, 27(2).

Arfan Aruan, D. (2013). Pengaruh pelatihan kerja dan motivasi terhadap kinerja karyawan PT. Sucofindo (persero) Surabaya. Jurnal Ilmu Manajemen (JIM), 1(2).

Ayuningtyas, A. H., & Djastuti, I. 2017. Analisis Pengaruh Pemberdayaan Dan Pengembangan Karir Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Intervening (Studi pada Karyawan PDAM Tirta Moedal Kota Semarang). (Doctoral dissertation, Fakultas Ekonomika dan Bisnis).

Baron, R.M. and Kenny, D.A. 1986. The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology. 51(6): 1173- 1182.

Bernardin And Russell. 1998. Human Resource Management. Second Edition. Singapore. McGraw-Hill Book Co.

Byars dan Rue, 1997. Human Resource Management. 5th Edition. Chicag: McGrw-Hill Companies, Inc.

Creswell, J. W. 2014. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches: Fourth edition. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Debora, 2006. Pengaruh Pemberdayaan Kerja dan Pemberdayaan Psikologis Terhadap Kepercayaan Organisasional dan Kepuasan Kerja (Studi Pada Dosen Tetap PTS Berbentuk Universitas Di Kalimantan). Disertasi. Program Doktor Ilmu Administrasi Bisnis. Malang. Universitas Brawijaya.

Dessler, Gary. 2013. Human Resources Management, Precentine Hall.

Ghozali, Imam, Hengky Latan. 2015. Konsep, Teknik, Aplikasi Menggunakan Smart PLS 3.0 Untuk Penelitian Empiris. BP Undip. Semarang.

Heriyawan, M. S., & Setyowati, W. (2015). Pengaruh Karakteristik Pekerjaan Dan Pemberdayaan Terhadap Kinerja Pegawai Dengan Mediasi Komitmen Organisasional (Studi Pada Politeknik Ilmu Pelayaran Semarang).

Huntsman, D., Greer, A., Murphy, H., & Haynes, S. (2021). Enhancing adaptive performance in emergency response: Empowerment practices and the moderating role of tempo balance. Safety Science, 134, 105060. doi:10.1016/j.ssci.2020.105060.

Moeheriono. 2012. “Pengukuran Kinerja Berbasis Kompetensi”. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Naqvi, S. M. H., & Khan, M. A. (2013). Employees training and organizational performance: Mediation by employees performance. Institute of Interdisciplinary Business Research, 5(4), 490-503.

Pakpahan, E. S. (2014). Pengaruh Pendidikan dan Pelatihan terhadap Kinerja Pegawai (Studi pada Badan Kepegawaian Daerah Kota Malang). Jurnal Administrasi Publik, 2(1), 116-121.

Pramularso, E. Y. (2018). Pengaruh Kompetensi terhadap Kinerja Karyawan CV Inaura Anugerah Jakarta.

Rahayu, S., & Rozak, H. A. (2015). Pengaruh Kepribadian Dan Pemberdayaan Terhadap Kinerja Melalui Organizational Citizenship Behavior Dengan Modal Sosial Sebagai Variabel Moderating.

Rudhaliawan, V. M. (2013). Pengaruh Pelatihan terhadap Kemampuan Kerja dan Kinerja Karyawan (Studi pada Karyawan PT. Telkom Indonesia, Tbk Kandatel Malang). Jurnal Administrasi Bisnis, 4(2).

Saraswati, A. B. 2015. Pengaruh pelatihan terhadap kompetensi karyawan dan kualitas pelayanan (studi pada Eco Green Park, Batu). Jurnal Administrasi Bisnis, 24(1).

Sedarmayanti. 2014) Sumber Daya Manusia dan Produktivitas Kerja. Jakarta: Mandar Maju.

Sekaran, Uma dan Roger Bougie. 2017. Research Method For Business: A Skill Building Approach. John Wiley & Sons. New York.

Simanjuntak, Payaman J. 2005. Manajemen dan Evaluasi Kerja. Lembaga Penerbit FEUI. Jakarta.

Spencer, Lyle & Signe M. Spencer. 1993. Competence at Work, Models For Superior Performance. Canada : John Wiley & Sons, Inc.

Sulistiasih, S. 2019. Strategi Pemberdayaan dalam Meningkatkan Kompetensi Karyawan Perusahaan Swasta. Ikra-Ith Ekonomika, 2(2), 73-78.

Turere, Nitta, Verra. 2013. Pengaruh Pendidikan dan Pelatihan terhadap Kinerja Pegawai pada Balai Pelatihan Teknis Pertanian Kalasey. Jurnal EMBA Vol. 1 No.3 (2013). Hal 10 - 19. ISSN 2303-1174.

Waris, A. P. M. dan A. 2015. Effect of Training, Competence and Discipline on Employee Performance in Company (Case Study in PT. Asuransi Bangun Askrida). Procedia - Social and Behavioral Sciences, 211, 1240–1251.

Winanti, Marliana Budhiningtias. 2011. Pengaruh Kompetensi terhadap Kinerja Karyawan (Survei pada PT. Frisian Flag Indonesia Wilayah Jawa Barat). Majalah Ilmiah Unikom, Vol.7 No.2. Bidang Humaniora.

Wirawan. 2009. Evaluasi Kinerja Sumber Daya Manusia Teori Aplikasi dan Penelitian. Jakarta. Penerbit: Salemba Empat.

Zebua, D. K. 2020. Pengaruh Team Building Dan Pemberdayaan Karyawan Terhadap Kompetensi Karyawan Pada Sekolah Tinggi Stie Sakti Alam Kerinci. Prosiding Simposium Nasional Magister (SINMAG), 4(1).

Zwell, Michael. 2000. Creating a Culture of Competence. New York: John Wiley & Sons, Inc.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jtm.v7i1.3172

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Arief Purwanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

    

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.