TEACHER’S MANAGEMENT IN ARABIC INSTRUCTION

Roviin Roviin

Abstract


In Arabic instruction, teacher’s management is the  central point for the empowerment of other learning resources, so that educational objectives will be achieved. This article is the result of reflection, in which the competence of Arabic teachers is an important requirement in planning, implementation, and evaluating activities, which has been regulated by the Regulation of the Minister of ducation and Culture as well as the Decree the Minister of Religious Affairs. The planning begins with the division of Arabic teachers’  job description, the setting up of learners, and the preparation of lesson plans. The implementation consists of pre-activities, whilst activirties, and post-activities which end with an assessment.


Keywords


Manajemen Guru, Pembelajaran Bahasa Arab

Full Text:

PDF (INDONESIA)

References


Arikunto, Suharsimi dan Lia Yuliana. 2008. Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media.

Hasibuan, H. Malayu S. P. 2005. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Hizbullah, Nur. dan Zaqiatul Mardiah. 2014. Masalah Pengajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah di Jakarta. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, Vol.2, No.3, Maret.

Keputusan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor: 165 tahun 2014 tentang Pedoman Kurikulum Madrasah 2013 Mata Pelajaran

Pendidikan Agama Islam dan bahasa Arab di Madrasah.

Lamatenggo, 2001. Kinerja Guru: Korelasi antara Persepsi Guru terhadap Perilaku Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Kerja dan Kinerja Guru” Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

Makruf, Imam. 2016. Manajemen Integrasi Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Berbasis Pondok Pesantren.

Jurnal Cendekia, Vol. 14 No. 2, Juli- Desember.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 65 tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 81A tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 74 tahun 2008 tentang Guru.

Sardiman. 2005. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.187

Siswanto. 2003. Manajemen Tenaga Kerja Indonesia Pendekatan

Administratif dan Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Soetopo, Hendiyat. 1984. Kepemimpinan dan Supervisi Pendidikan. Jakarta: Bina Aksara.

The Liang Gie. 2000. Administrasi Perkantoran Modern. Yogyakarta : Liberty.

Thoha

Thoha, Miftah. 2004. Perilaku Organisasi Konsep Dasar dan Aplikasinya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Thu‘aimah, Rusydi Ahmad dan Muhammad al Sayyid Manna’. 2000. Tadris al‘Arabiyyah fi al Ta‘lim al‘Amm: Nazhariyyat wa

Tajarib. Kairo: Dar al Fikr al ‘Arabi.

Undang-Undang Republik Indonesia No. 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Usman, Husaini. 2006. Manajemen, Teori Praktek dan Riset Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jt.v20i2.848

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Roviin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

TA'DIB with registered number e-ISSN: 2580-2771, p-ISSN: 1410-8208 have been indexed on:

 

Ta'dib Visitor

Lisensi Creative Commons
Journal Ta'dib distribute under Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.


Contact us: Ta'dib; Address: FTIK, Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar; Jl. Sudirman No. 137 Lima Kaum Batusangkar, Tanah Datar, Sumatera Barat, Indonesia. Email: takdib@uinmybatusangkar.ac.id