PENDIDIKAN BIOLOGI BERBASIS IMTAQ SEBAGAI USAHA PEMBENTUKAN KARAKTER BANGSA

Milya Sari

Abstract


Indonesia's education system hasn't been able to reflect the learners and educational output character. One cause is the paradigm the teacher who assumes coaching Morals as the character formation of students in the school as a teacher of religious education task. Coaching these characters could be done by science teachers particularly biology, according to the purpose of the first biological subjects. Biology teacher responsible for teaching the values of Islam (imtaq) in the material he teaches. To cultivate ketaqwaannya, then all learner activities; think, feel, behave, and act responsibly (BMB3) will be based on the values ketaqwaan. This will form the learners character illustrated in appearance everyday

Kata kunci: Pendidikan biologi. Pendidikan karakter, Imtaq dan iptek

 

References


Agus Waskito Dwi, 2010. Pembelajaran Biologi yang Berbasis Imtaq dengan Pendekatan Integratif (Science, Environment, Society, Teknology and Religion). (Online)

Ahmad Baiquni, 1997. Al-Qur’an dan Ilmu Pengetahuan Kealaman. Dana Bhakti Primayasa. Yogya-karta.

Asep Nur Zaman. 2003. Pendidikan Islam Keluar dari Suasana Kolot. Koran Republika. Senin 6 Januari 2003.

Dedi Supriadi. 2004. Membangun Bangsa Melalui Pendidikan. Remaja Rosda Karya. Bandung.

Harun Yahya, 2002. Bacalah dengan Nama Tuhanmu Yang Mencipta-kan. Pengantar Film Pengetahuan Populer Harun Yahya Series. Jakarta: Nada Cipta Raya.

Lufri & Festiyet. 2011. Pengintegrasian dan Keterkaitan Pendidikan Ber-karakter dalam Pembelajaran MIPA. Makalah, disampaikan da-lam Seminar Nasional “integrasi Pendidikan Berkarakter dalam Kurikulum MIPA dan Pendidikan MIPA” UNP Padang. 19-20 November 2011.

Kemdiknas. 2010. Panduan Guru Mata Pelajaran, Pendidikan Karakter Terintegrasi dalam Pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Kemdiknas.

Thomas Lickona (1992), Eleven Principles Of Effective Character Education. CEP website: www.character.org diakses 20 November 2011.

Permendiknas Nomor 22 tahun 2006. tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Sekretariat Jendral Depdiknas.

Prayitno, 2009. Dasar Teori dan Praksis Pendidikan. Jakarta: Grasindo.

_____ & Belferik Manullang. 2010. Pendidikan Karakter dalam Pem-bengunan Bangsa. Medan: Unimed.

_____ & Afriva Khaidir. 2011. Model Pendidikan Karakter. Padang: UNP Press.

Syaifuddin Sabda. 2006. Model Kuri-kulum Terpadu Iptek dan Imtaq, Desain, Pengembangan dan Imple-mentasi. Quantum Teaching. Jakarta.

Zainuddin Sardar (1996). Jihad intelek-tual, Merumuskan Paramiter-Paramiter Sains Islam, Terjemah-an AE Priyono, Risalah Gusti, Surabaya




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jt.v16i1.236

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Milya Sari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

TA'DIB with registered number e-ISSN: 2580-2771, p-ISSN: 1410-8208 have been indexed on:

 

Ta'dib Visitor

Lisensi Creative Commons
Journal Ta'dib distribute under Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.


Contact us: Ta'dib; Address: FTIK, Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar; Jl. Sudirman No. 137 Lima Kaum Batusangkar, Tanah Datar, Sumatera Barat, Indonesia. Email: takdib@uinmybatusangkar.ac.id