ANALISIS KESALAHAN PENULISAN PARAGRAF DALAM SKRIPSI MAHASISWA IAIN BUKITTINGGI

Jasmienti Jasmienti

Abstract


The problem of the research was various unrevealed errors found in students’ theses at  Informatics and Computer Engineering Education  Department of IAIN Bukittinggi. This study is aiming at describing  the errors found in the students’ theses. This is a qualitative research which describes the errors of students’ writing theses. The data were collected through the technique bof documentary study. The source of data was the students’ theses. The research consisted of five phases; Reading, Identifying, Coding, Summarizing, Displaying, and Summarizing the data. The result describes five errors in students’ theses namely: uncohesive, uncoherent, incomplete, undeveloped, and   unsequential arrangement of paragraphs.

Keywords


paragraph, skripsi, plagiat

Full Text:

PDF (Indonesia)

References


Anjarasari, N., Suwandi, S., dan Mulyono, S. (2013) “Analisis Kesalahan Pemakaian Bahasa Indonesia dalam Karangan Mahasiswa Penutur Bahasa Asing di Universitas Sebelas Maret” BASASTRA 1. 2. 2013: 250-262.

Azis, A. W. (2015). Koherensi Paragraf dalam Skripsi Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Dialektika: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, Dan Matematika, 1(2), 173–187.

Dalman. (2012). Keterampilan Menulis. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Deswalantri. (2016). Kesantunan Berbahasa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Buku ajar tidak diterbitkan.

Gani, A. R. (2014). Suka Berbahasa Indonesia. Jakarta: Grup Persada Press.

Gie, T. L. (2009). Terampil Mengarang. Yogyakarta: Andi Offset.

Hartanto, D. (2012). Menyontek: Mengungkap Akar Masalah dan Solusinya. Jakarta: Indeks.

Huda, M. (2011) Jurnal Dialogia. Vol.9, No.2.

Jalal, M. (2012). Problematika Kesalahan Bahasa pada Penulisan Skripsi Mahasiswa Universitar Airlangga. Jurnal Ilmu Humaniora, 12 (2), 92-104

Kuntarto, N. M. (2007). Cermat dalam Berbahasa Teliti dalam Berpikir: Panduan Pembelajaran Bahasa Indonesia sebagai Mata Kuliah Pengembangan Kepribadian Berbasis Perguruan Tinggi. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Lestari, Ni Putu Sri, I Wayan Artika, dan Made Sri Indriani. (2016). “Kekohesifan Wacana Opini Majalah Bali Post”. e-Journal JPBSI Universitas Pendidikan Ganesha, 4(2): 1-10.

Mirzapour, Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 17 Tahun (2010) tentang Pencegahan dan Penanggulangan Plagiat di Perguruan Tinggi.

Maimunah, S. A. (2011). Bahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi. Malang: UIN Maliki Press.

Rahardi, K. (2009). Bahasa Indonesia untuk Karang-Mengarang. Jakarta: Erlangga

Ramlan, M. (2008). Kalimat Konjungsi dan Preposisi Bahasa Indonesia dalam Penulisan Karangan Ilmiah

Savitri, V. (2016). Tipe Kesalahan Penulisan dan Pengucapan Bahasa Indonesia siswa Tunarungu dalam Pembelajaran Menyimak di SMPLB Bina Wiyata Putra Situbondo

Widjono H. (2007). Bahasa Indonesia: Mata Kuliah Pengembangan Kepribadian di Perguruan Tinggi. Jakarta: PT Grasindo




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jt.v21i1.1046

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Ta'dib

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

TA'DIB with registered number e-ISSN: 2580-2771, p-ISSN: 1410-8208 have been indexed on:

 

Ta'dib Visitor

Lisensi Creative Commons
Journal Ta'dib distribute under Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.


Contact us: Ta'dib; Address: FTIK, Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar; Jl. Sudirman No. 137 Lima Kaum Batusangkar, Tanah Datar, Sumatera Barat, Indonesia. Email: takdib@uinmybatusangkar.ac.id