Development of a Guided-Discovery Learning-Based Module to Improve Mathematical Problem-Solving Ability on Quadrangle Materials

Resy Rahmi Syafitri, Isra Nurmai Yenti, Dahlia Fisher, Riswan Efendi

Abstract


This study creates a valid, practical, and effective discovery-based module to improve students' ability to solve mathematical problems on quadrilateral content. This study employs the definition, design, and development phases of the research and development process. Validation sheets, student response questionnaires, and test questions were the study tools utilized. Techniques for data analysis using percentages and N-gain. Based on the findings of a study using guided exploration modules to enhance students' ability to solve quadrilateral problems in class VII SMP, which was  valid with 76.92%. Results from the practicality test with practical categories were 79.37%. Student ability to solve mathematical problems shows effectiveness. The increase in the mathematical problem-solving ability of each student is in the medium category with an average N-gain of 0.48139.


Keywords


Modules; Guided discovery; mathematical problem-solving ability.

Full Text:

PDF

References


Aisyah, P. N., Yuliani, A., & Rohaeti, E. E. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi & Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Segiempat Dan Segitiga. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 37–43.

Chotima, M. C., Hartono, Y., & Kesumawati, N. (2019). Pengaruh Reciprocal Teaching terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Self-Efficacy Siswa. Pythagoras, 14(1).

Harisman, Y. (2014). Validitas dan praktikalitas modul untuk materi fungsi pembangkit pada perkuliahan matematika diskrit di stkip pgri sumatera barat. AdMathEdu, 4(2), 57389.

Kudsiyah, S. M., Novarina, E., & Lukman, H. S. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Kelas X di SMA Negeri 2 Kota Sukabumi.

Mahanani, L. G., & Murtiyasa, B. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Aljabar Berbasis TIMSS pada Siswa SMP Kelas VIII. 1–9.

Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.20527/edumat.v4i1.2292

Mufidati, D., & Kholil, M. (2021). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Masalah dalam Menumbuhkan Kemampuan Penalaran Siswa Pada Materi Perbandingan Kelas VII. ARITMATIKA: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 87–99.

Muljono, P. (2007). Kegiatan Penilaian Buku Teks Pelajaran Pendidikan Dasar dan Menengah. Buletin BSNP: Media Komunikasi dan Dialog Standar Pendidikan, 2(1), 14–23.

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Sesiomadika, 659–663. http://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika

Nasution, A. (2016). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Rekognisi: Jurnal Pendidikan dan Kependidikan, 1(1), 47–63.

Permendiknas No. 22. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Saputri, M. E. E., & Oktarin, I. B. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Penemuan Terbimbing Pada Mata Kuliah Matematika Ekonomi. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 12(2), 155–168.

Sintawati, M. (2017). Pengembangan Modul Berbasis Penemuan Terbimbing pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Bagi Mahasiswa PGSD UAD. JURNAL JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(2), 24–33.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/js.v14i2.7677

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Resy Rahmi Syafitri, Isra Nurmai Yenti, Dahlia Fisher, Riswan Efendi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Indexed by:

        

 

__________________________________________________________________________

Sainstek: Jurnal Sains dan Teknologi
ISSN 2085-8019  (print) | 2580-278x  (online)
Published by Institut Agama Islam Negeri Batusangkar

Email: sainstek@iainbatusangkar.ac.id


View Sainstek Stats

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.