Analysis of Educational Problems and Biology Learning in Senior High School in Kerinci Regency

Tomi Apra Santosa, Zulyusri Zulyusri, Lufri Lufri

Abstract


The purpose of this study was to determine the cause of high school biology education and learning in Kerinci Regency. This type of research is qualitative with a case study. Data comes from observations, interviews, and documentation. The results of the study concluded that SMA Negeri 12 Kerinci faces learning probabilities and biology education, namely the lack of biology laboratory facilities and infrastructure, lack of computers to carry out national exams, and the lack of students who are active in the learning process of biology SMA Negeri 4 Kerinci facing learning problems and biology education as minimal management of school facilities and infrastructure and the lack of educational media in the learning process of biology.

Keywords


Education; Learning; School.

Full Text:

PDF

References


(BPS), B. P. S. (2019). Badan Pusat Statistik (pp. 1–8).

Aap Pandriana1, Nana Sumarna2, R. A. M. N. (2017). studi eksplorasi sarana prasarana praktik dan motivasi belajar siswa smk. Journal of Mechanical Engineering Education, 4(1), 1–5.

Abidin, Z. (2016). PENERAPAN PEMILIHAN MEDIA PEMBELAJARAN Zainul Abidin. Edcomtech, 1(1), 9–20.

Achdiyat, M. (2016). Prestasi belajar matematika ditinjau dari kepercayaan diri dan keaktifan siswa di kelas. Jurnal Formatif, 6(1), 50–61.

Aji, R. H. S. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia : SALAM; Jurnal Sosial & Budaya Syar-I, 7(5), 395–402. https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15314

Bancin, A. (2017). MANAJEMEN SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN (Studi Kasus SMA Negeri 2 Lupuk Pakam). EducanduM, 1(1), 62–69.

Chendrasari W.O1, Christine Natalia2, M. W. I. (2019). PENDAMPINGAN PERSIAPAN UJIAN NASIONAL BERBASIS. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 2(1), 155–161.

Creswell, J. W. (2009). Research: Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Pustaka Pelajar.

Cut Fitriani1, Murniati AR2, N. U. (2017). KOMPETENSI PROFESIONAL GURU DALAM PENGELOLAAN. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan, 5(2), 88–95.

Darmastuti, H. (2014). KUALITAS PEMBELAJARAN PADA JURUSAN TEKNIK KOMPUTER DAN INFORMATIKA DI SMK NEGERI 2 SURABAYA. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 3(3), 9–20.

Effendi, M. (2013). Integrasi Pembelajaran Active Learning dan Internet-Based Learning dalam Meningkatkan Keaktifan dan Kreativitas Belajar Mukhlison Effendi. Nadwa | Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 283–306.

Elgi Syafni1), Yarmis Syukur2), I. I. (2013). MASALAH BELAJAR SISWA DAN PENANGANANNYA. Jurnal Ilmiah Konseling, 2(2), 15–19.

ELIHAM, S. S. M. M. E. (2018). STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PKn PESERTA DIDIK. MAHAGURU : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 30–32.

Ellong, T. D. A. (2007). MANAJEMEN SARANA DAN PRASARANA DI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. JURNAL PENDIDIKAN ISLAM IQRA, 11(1), 1–8.

Hanafri, M. I., Iqbal, M., Prasetyo, A. B., & Pembelajaran, A. P. M. (2019). Perancangan Aplikasi Interaktif Pembelajaran Pengenalan Komputer Dasar Untuk Siswa Sekolah Dasar Berbasis Android. JURNAL SISFOTEK GLOBAl, 9(1), 87–92.

Hasan, S. H. (2012). PENDIDIKAN SEJARAH UNTUK MEMPERKUAT PENDIDIKAN KARAKTER. Paramita, 22(1), 81–95.

Henia Wati1, Abdulkadir Rahardjanto1, A. M. H. (2006). PENERAPAN KERANGKA RANCANGAN TANDUR DALAM MODEL PEMBELAJARAN SNOWBALL THROWING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SMPN 03 CANDIPURO LUMAJANG. JURNAL PENDIDIKAN BIOLOGI INDONESIA, 1(1), 109–123.

Hidayatullah, A., & Arifin, A. (2012). THE IMPLEMENTATION OF MULTICULTURAL EDUCATION IN THE EDUCATIONAL PRACTICES IN INDONESIA . Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi IMPLEMENTASI, 1(1), 72–82.

Irfan, M. (2019). Pengaruh Penerapan Metode Resitasi Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa SMA. BIOMA, 1(01), 47–55.

Khaira Maulida1, W. W. (2019). Upaya Yang Dilakukan Sekolah di Daerah Terpencil Menghadapi Kebijakan Ujian Nasional Berbasis Komputer (UNBK). 2(3), 243–250.

Kurniawati, P. I., Sayuti, S. A., & N. (2013). MANAJEMEN SARANA DAN PRASARANA DI SMK N 1 KASIHAN BANTUL Putri. Urnal Akutabilitas Manajemen Pendidikan, 1(1), 98–108.

Megasari, R. (2014). PENDIDIKAN UNTUK MENINGKATAN KUALITAS. Bahana Manajemen Pendidikan | Jurnal Administrasi Pendidikan Halaman, 2(1), 636–648.

Megawanti, P. (2015). Meretas permasalahan pendidikan di indonesia. Jurnal Formatif, 2(3), 227–234.

Mirna Santi, A. P. (2018). ANALISIS IMPLEMENTASI UJIAN NASIONAL BERBASIS. Cyberspace: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 2(2), 84–91.

Mohammed, A. K., & Ahmed, A. (2014). E-Learning Environment with Problem Solving Places for Teaching and Learning of Algorithm Oriented Concept s. In International Conference on Control, Instrumentation, Communication and Computational Technologies (ICCICCT) E-Learning (pp. 17–20).

Moleong, L. J. (1995). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Naldi, H. (2019). Urgensi Pengelolaan Pembiayaan dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Madrasah. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2), 105–113.

Priyayi, D. F., Keliat, N. R., & Hastuti, S. P. (2018). MASALAH DALAM PEMBELAJARAN MENURUT PERSPEKTIF GURU BIOLOGI SEKOLAH MENENGAH ATAS ( SMA ) DI SALATIGA DAN KABUPATEN SEMARANG THE PROBLEMS IN LEARNING ACCORDING TO BIOLOGY TEACHER ’ S SENIOR HIGH SCHOOL PERSPECTIVE IN SALATIGA AND. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 2(2), 85–92.

Rahmawati, F. (2014). PENGARUH STRATEGI INFORMATION SEARCH (IS) DAN LEARNING START WITH A QUESTION (LSQ) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS VIII SEMESTER GENAP SMP NEGERI 26 BANDAR LAMPUNG. LENTERA, 2, 139–148.

Rahmiyati, S. (2008). THE EFFECTIVENESS OF LABORATORY USE IN. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 1(9), 88–100.

Rasyid, M. (2014). Pengaruh Pemberian Kuis pada Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together ( NHT ) Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 2 Pangkajene ( Studi Pada Materi Pokok Larutan Asam Basa ) The Effect of Quiz on Numbered Head Together ( N (pp. 85–91).

Reni Ernawati, E. a. (2016). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN AKTIF-KOOPERATIF TIPE LSA TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA SMA PADA SUBKONSEP SISTEM IMUN MANUSIA. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 90–109.

Risi, M. (2018). The importance of interaction mechanisms in blended learning courses involving problem solving. In 2018 Thirteenth International Conference on Digital Information Management (ICDIM) (pp. 124–129). IEEE.

Rizal, M. S. (2018). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK TALK WRITE (TTW) TERHADAP KEAKTIFAN DALAM PEMBELAJARAN IPS KELAS V SDN 020 KUOK. JURNAL BASICEDU, 2(23), 111–119.

Roza, D. (2020). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Urgensi Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Penyelenggaraan Perlindungan Anak Abstrak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 267–273. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.325

Saifuddin, M. L., Ma, S., & Hikam, A. (2019). KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU SARANA PRASARANA DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA ISLAM DARUSSA’ADAH GUBUGKLAKAH MALANG. Muhammad Luthfi Saifuddin, 1(1), 54–69.

Setyaningih, S. (2018). PENGELOLAAN SARANA PRASARANA DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR : Sebuah Studi Kasus di Universitas Negeri Semarang. Jurnal Managemen Pendidikan -, 13(1), 62–71.

Simatupang, A. C., & Sitompul, A. F. (2013). ANALISIS SARANA DAN PRASARANA LABORATORIUM BIOLOGI DAN PELAKSANAAN KEGIATAN PRAKTIKUM BIOLOGI DALAM MENDUKUNG PEMBELAJARAN BIOLOGI KELAS XI. JURNAL PELITA PENDIDIKAN, 6(2), 109–115.

Sundayana2, I. K. dan R. (2017). M ENINGKATKAN A KTIVITAS B ELAJAR M ATEMATIKA S ISWA D ENGAN M ENGGUNAKAN M EDIA D OMAT. Jurnal “Mosharafa,” 6(3), 323–332.

Tafonao, T. (2018). PERANAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN THE ROLE OF INSTRUCTIONAL MEDIA TO IMPROVING. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.

Tri Firmansyah, Achmad Supriyanto, A. T. (2018). Efektivitas pemanfaatan sarana dan prasarana dalam meningkatkan mutu layanan. JMSP: Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 2(3), 179–184.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/js.v13i1.2646

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Tomi Apra Santosa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Indexed by:

        

 

__________________________________________________________________________

Sainstek: Jurnal Sains dan Teknologi
ISSN 2085-8019  (print) | 2580-278x  (online)
Published by Institut Agama Islam Negeri Batusangkar

Email: sainstek@iainbatusangkar.ac.id


View Sainstek Stats

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.