Pengembangan Modul Gejala Pemanasan Global Berbasis Pendekatan SETS untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Fisika Kelas XI SMAN 7 Sijunjung

Marjoni Imamora, Deska Wira Fitri, Novia Lizelwati

Abstract


A reciprocal relationship is needed between humans and the environment so that there is a balance and harmony between nature and humans. Therefore it is necessary to implement environmental integrated education, so that the concepts and principles of various kinds of natural phenomena can easily be developed in learning materials and these understandings can be used in everyday life. This development research aims to produce a physics module of global warming symptoms based on the SETS approach. This type of research is research and development with the ADDIE model contains five stages, namely: (1) analyze; (2) design; (3) development; (4) implement; (5) evaluate (assessment). From the research results, it was found that the physics module based on the SETS approach had met the very valid criteria with a percentage of 92%. In terms of practicality, the SETS-based physics module has met the very practical criteria with the percentage of teacher and student response questionnaires being 93% and 90.56%, respectively. In addition, the SETS-based physics module has also met the effective criteria with an N-gain value of 0.76


Keywords


Module; SETS; ADDIE; Learning Outcomes.

References


Agustina, N., Imamora, M., & Chandra, A. N. (2020). Pengembangan Modul Berbasis Pembelajaran CTL Untuk Mencapai HOTS Pada Materi Getaran Harmonis. Proceeding IAIN Batusangkar, 1(3), 169-176.

Anaperta, M. (2015). Praktikalitas Handout Fisika Sma Berbasis Pendekatan Science Environment Technology And Social Pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Riset Fisika Edukasi Dan Sains, 1(2), 127843.

Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran: Jakarta: PT Raja grafindo persada.

Ayriza, Y. (2008). Penyusunan dan validasi modul “social life skill” bagi pendidik anak-anak prasekolah. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 12(2).

Barus, R. M., Syahrin, A., Arifin, S., & Hamdan, M. (2015). Pertanggungjawaban Pidana Illegal Logging (Pembalakan Liar) sebagai Kejahatan Kehutanan Berdasarkan Undang-undang No. 41 Tahun 1999 Tentang Kehutanan dan Undang-undang No. 18 Tahun 2013 Tentang Pencegahan dan Pemberantasan Perusakan Hutan. USU Law Journal, 3(2), 106-114.

Dewi, E. P., Suyatna, A., Abdurrahman, A., & Ertikanto, C. (2017). Efektivitas Modul dengan Model Inkuiri untuk Menumbuhkan Keterampilan Proses Sains Siswa pada Materi Kalor. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 105-110.

Indonesia, P. R. (2008). Undang-undang republik indonesia nomor 18 tahun 2008 tentang pengelolaan sampah. Sekretariat Negara, Jakarta.

Khasanah, N. (2015). SETS (Science, Environmental, Technology and Society) sebagai pendekatan pembelajaran IPA modern pada Kurikulum 2013. Paper presented at the Seminar Nasional Konservasi Dan Pemanfaatan Sumber Daya Alam 2015.

Kurnia, R., Imamora, M., & Maiyena, S. (2019). Penerapan LKS Berbasis Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X SMAN 1 Batipuh. Proceeding IAIN Batusangkar, 3(2), 64-69.

Maiyena, S., & Imamora, M. (2020). Pengembangan Modul Elektronik Fisika Berbasis Konstruktivisme untuk Kelas X SMA. Journal of Teaching and Learning Physics, 5(1), 01-18.

Maiyena, S., Imamora, M., & Ningsih, F. (2018). Pengembangan Alat Praktikum Gerak Jatuh Bebas Menggunakan Sensor Phototransistor Untuk Pembelajaran Fisika Pada Materi Gerak Jatuh Bebas. Sainstek: Jurnal Sains dan Teknologi, 9(1), 54-67.

Mulyadi, M. (2010). Evaluasi pendidikan: Pengembangan model evaluasi pendidikan agama di sekolah: UIN-Maliki Press.

Murtiani, M., Fauzan, A., & Ratnawulan, R. (2012). Penerapan pendekatan contextual teaching and learning (CTL) berbasis lesson study dalam meningkatkan kualitas pembelajaran fisika di SMP NEGERI kota Padang. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 1(1).

Prastowo, A. (2011). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif: Yogyakarta: DIVA press.

Prayitno, M. A., Dewi, N. K., & Wijayati, N. (2016). Pengembangan modul pembelajaran kimia bervisi sets berorientasi Chemo-Entrepreneurship (CEP) pada materi larutan asam basa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10(1).

Pribadi, B. A. (2016). Desain dan Pengembangan Program Pelatihan Berbasis Kompetensi Implementasi Model ADDIE: Kencana.

Putra, T. T. (2012). Meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa dengan pembelajaran berbasis masalah. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1).

Riduwan, M. (2012). Belajar Mudah Penelitian, Bandung: CV. Alfabeta.: Informatika.

Ronoili, R., Imamora, M., & Lizelwati, N. (2019). Penerapan Metode Galery Walk Terhadap Pembentukan Sikap dan Keaktifan Santri Pondok Pesantren Darussalam Sitiung 1 Kab. Dharmasraya. Sainstek: Jurnal Sains dan Teknologi, 11(2), 46-55.

Rusilowati, A., Supriyadi, S., & Widiyatmoko, A. (2015). Pembelajaran Kebencanaan Alam Bervisi SETS Terintegrasi dalam Mata Pelajaran Fisika Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 11(1), 42-48.

Sabri, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar dan Micro Teaching. Ciputat: PT: Ciputat Press.

Umar, M. I. A., Naumar, F. Y., Salleh, M. M., & Umar, A. A. (2018). Hydrothermally grown of well-aligned ZnONRs: dependence of alignment ordering upon precursor concentration. Journal of Materials Science: Materials in Electronics, 29(8), 6892-6897.

Umar, M. I. A., Yap, C. C., Awang, R., & Salleh, M. M. (2017). Effect of thermal reduction temperature on the optical and electrical properties of multilayer graphene. Journal of Materials Science: Materials in Electronics, 28(1), 1038-1041.

Umar, M. I. A., Yap, C. C., Awang, R., Salleh, M. M., & Yahaya, M. (2013). Effect of graphite oxide solution concentration on the properties of multilayer graphene. Paper presented at the AIP Conference Proceedings.

Yusro, A. C. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis SETS Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 1(2), 61-66.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/js.v12i2.2625

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Marjoni Imamora, Deska Wira Fitri, Novia Lizelwati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Indexed by:

       

 

__________________________________________________________________________

Sainstek: Jurnal Sains dan Teknologi
ISSN 2085-8019  (print) | 2580-278x  (online)
Published by Institut Agama Islam Negeri Batusangkar

Email: sainstek@iainbatusangkar.ac.id


View Sainstek Stats

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.