PENGEMBANGAN LKPD SPLTV TERINTEGRASI ISLAM DAN BUDAYA MINANGKABAU DI SMA/MA

Ulfah Sa’adah Amir, Nola Nari, Ummul Huda

Abstract


The problem in this study is contrary to the problems found at the Muhammadiyah MA Difficult Water, namely the low ability to solve mathematical problems. One contributing factor is the source of learning. Learning resources that are used by students do not support the madrasa mission, namely to realize Islamic education and learning, quality, and ncble character to uphold amar makruf nahi mungkar. One learning resource used is LKPD. The purpose of this study was to produce a product in the form of LKPD Linear Equation System for Three Integrated Variables of Islam and the Natural Culture of Minangkabau to improve the ability of solving mathematical problems that are valid, and practical. This research uses a development research method which consists of 3 stages: define stage, design stage and develop stage. The results showed that the integrated LKPD of Islam and the Minangkabau Natural Culture that was designed was valid, practical and effective. The result of the validity of the LKPD obtained was 80.97% with a very valid category. While the results of practicality LKPD obtained from the questionnaire responses of students is 68.64% practical category.

Full Text:

Download PDF

References


Amir, M. F. 2015. Pengaruh Pembelajaran Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan. 24 Oktober. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo: 34-41.

BSNP. 2014. Naskah Akademik Instrumen Penilaian Buku Teks Kelayakan Kegrafikan. Jakarta: BSNP

Fauzan, Ahmad. 2011. Modul Evaluasi Pembelajaran Matematika Pemecahan Masalah Matematis. Evaluasimatematika.net: Universitas Negeri Padang.

Hanafi, M., K. N. Wulandari, dan Ni’mah. 2019. Analisis Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Soal High Order Thingking Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematis Siswa. Seminar Nasional Penelitian Pendidikan Matematika (SNP2M) 2019 UMT. Universitas Muhammadiyah Tangerang: 46-55

Mahfuzoh, Siti. 2011. Pengaruh Integrasi Islam dan Sains terhadap Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. 3 Desember. Universitas Negeri Yogyakarta:418-424

Mutijah, 2018. Model Integrasi Matematika dengan Nilai-nilai Islam dan Kearifan Lokal Budaya dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika 1 (2): 51-74

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta.

Prastowo, A. 2012. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: DIVA Press.

Riduwan. 2007. Belajar Mudah Penelitian. Jakarta: Alfabeta.

Roliza, E., R. Ramadhona, dan L. Rosmery. 2018. Praktikalitas Lembar Kerja pada Pembelajaran Matematika Materi Statistika. Jurnal Gantang III (1):41-45.

Sarmalena, G., dan R. Susanti. 2017. Pedoman Pengintegrasian Pendidikan Al-Quran Dan Budaya Minangkabau Pada Mata Pelajaran Matematika Sekolah Menengah Atas (SMA). Dinas Pendidikan Provinsi Sumatera Barat

Tisngati, U., 2015. Pembelajaran Matematika Berbasis Kearifan Lokal Menggunakan Model Akik. Prosiding seminar nasional pendidikan. 7 November. FKIP Universitas Muhammadiyah Ponorogo: 159-167

Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, Dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Ulvah, S., dan E. A. Afriansyah. 2016. Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa ditinjau melalui Model Pembelajaran SAVI dan Konvensional. Jurnal Riset Pendidikan 2(2): 142153


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Ulfah Sa’adah Amir, Nola Nari, Ummul Huda