Membangun Kerjasama Tim di Lembaga Pendidikan pada Era Revolusi 4.0

Lutfi Firdausi, Sulistyorini Sulistyorini

Abstract


In the process of interaction between a subsystem and another subsystem there is no guarantee that there will always be a conformity or match between the executing individuals. At any moment tensions may arise, both between individuals and between groups within the organization. Many factors are behind the emergence of incompatibility or tension, including different personal traits, differences in interests, poor communication, differences in values, and so on. In order for the organization to perform effectively, the interdependent individuals and groups must create a mutually supportive working relationship, towards the achievement of the organization's goals. The main challenge related to the aspect of educational institutions is to create a conducive culture and create an atmosphere that supports teamwork. The high-performance team consists of people who are truly experts in their fields, this team consists of members who have complementary skills and abilities. The foundation of a successful work team by prioritizing human relationships, effective teams are respecting each other, building discipline and building commitment so that the team can work effectively.

Keywords: Leadership, Effective Team


Full Text:

PDF

References


Abdul Aziz, A. Z., Tamsik Udin, T. U., Sumaya, P. S., & others. (2021). Pemberdayaan berkelanjutan Pada Rukun Warga Perumahan Melalui Gotong Royong di era Pandemi. CV. Elsi Pro.

Aida Lasmi, Habib Bayhaqi, S. (2022). Membangun Kerjasama Tim yang Efekti dalam Organisasi. Dawatuna: Journal of Communication And Islamic Broadcasting, 2(1), 35–45.

Aldi, B. E. (2005). Menjadikan manajemen pengetahuan sebagai keunggulan kompetitif perusahaan melalui strategi berbasis pengetahuan. Jurnal Studi Manajemen Dan Organisasi (JSMO), 2(Nomor 1), 58–68.

Apriliana, F. A. F., & Nugroho, N. E. (2022). Pengaruh Kepuasan Kerja, BUdaya Organisasi Dan Lingkungan Kerja Terhadap PrestasiKerja Karyawan Pada Salah Satu Perusahaan Asuransi Di Sidoarjo. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen (JIRM), 11(7).

Arinda. (2022). Jangan Bekerja Sendiri: Saatnya Membangun Tim yang kuat untuk menunjang suksesmu. ELementa Media.

Fridiyanto, A. dan. (2021). Perilaku Organisasi. Literasi Nusantara.

Hidayat, B., Magister, P., Psikologi, P., & Pagar, K. S. (2018). Membangun Kerjasama Tim. Diambil Tanggal, 24.

Istanto, Murjani, Arbainsyah, ahmad yani. (2022). Karkateristik Tim Yang Efektif Untuk Meningkatkan Mutu Pendiidkan Di Sekolah. Al-Afkar: Journal of Islamic Studies, 5(3), 187–195.

Jayanti, R. D. (2013). Pengaruh gaya kepemimpinan dan budaya organisasi terhadap komitmen organisasi dan kinerja karyawan (studi pada pabrik gula Tjoekir Jombang). EKSIS Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 8(3), 1–45.

Lesmana, G. (2021). Dinamika Kelompok. Kumpulan Buku Dosen, 2(1).

Maimunah, M. P. I. (2018). Peran Sekolah Unggul Sebagai Pengembangan Sumber Daya Manusia. Human Sustainability Procedia.

Mardiyah, A. (2021). Manajemen Pendidikan Keorangtuaan Menuju Kelaurga Yang Ramah Anak Di Kelompok Bermain. Media Manajemen Pendidikan, 3(3), 459–469.

Mulyasa. (2011). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Bumi aksara.

Poernomo, E., & Timur, A. (2006). Pengaruh kreativitas dan kerjasama tim terhadap kinerja manajer pada PT. Jesslyn K Cakes Indonesia cabang Surabaya. Jurnal Ilmu-Ilmu Ekonomi, 6(2), 102–108.

Priarni, R. (2017). Aplikasi Total Quality Management Dalam Lembaga Pendidikan Islam. INSPIRASI: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 1(2), 185–202.

Rini, W. A. (2006). Kepemimpinan yang membangun tim. Jurnal Ekonomi Modernisasi, 2(2), 66–75.

Saihu, S. (2019). Konsep Manusia Dan Implementasinya Dalam Perumusan Tujuan Pendidikan Islam Menurut Murtadha Muthahhari. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 197–217. https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i2.54

Sulaksono, H. (2015). Budaya organisasi dan Kinerja. Deepublish.

Sumar, W. T. (2018). Strategi Pemimpin dalam Penguatan Iklim Sekolah Berbasis Budaya Kearifian Lokal:(Budaya Huyula). Deepublish.

Suwarno, S. A. (2021). Manajemen Pendidikan Islam: teori, Konsep dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan Islam. CV. Adanu Abimata.

Syarofi, M. S. R. (2021). Analisis Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Menghadapi Persaingan Pendidikan Era Millenial di MTs NU TBS Kudus. IAIN KUDUS.

Widiansyah, A. (2018). Peranan sumber daya pendidikan sebagai faktor penentu dalam manajemen sistem pendidikan. Cakrawala-Jurnal Humaniora, 18(2), 229–234.

Yaqin, N. (2016). Manajemen Lembaga Pendidikan Islam. Madinah: Jurnal Studi Islam, 3(2), 93–105.

Zed, M. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. yayasan Obor Indonesia.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/manapi.v2i1.8239

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Lutfi Firdausi, Sulistyorini Sulistyorini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

View My Stats