Strategi Manajemen Konflik dalam Pengembangan Soft Skill dan Hard Skill Siswa Kelas 4 di SDI Full Day Baitul Izzi

Dindya Vikri Roemaissha, Alfian Wahidi, Ahmad Ansori

Abstract


Abstract

This research is focused on explaining how conflict management strategies towards the development of soft skills and hard skills of 4th graders at SD I Full Day Baitul Izzi. This study used a qualitative approach with case study design. The data collection techniques used are observation, interviews, and documentation in collecting data. The results of the study there are several conflicts that occur in the development of soft skills and hars skills, including: a. Conflict in soft skill development; shift in norms caused by the times, the innate character possessed by students. b. Conflict in hard skill development; IQ difference, lazy to read and write. Several efforts have been made, namely: a. Conflict management strategy in soft skill development; using the class development method, becoming Uswatun Hasanah. b. Conflict strategy in hard skill development; provide additional hours for students who have low IQs, show children who are lazy to read to read while learning and record every material that has been explained for children who are lazy to write.


Full Text:

PDF PDF

References


Delita, F., Elfayetti, & Sidauruk, T. (2016). Peningkatan Soft Skills Dan Hard Skills Mahasiswa Melalui Project-Based Learning Pada Mata Kuliah Perencanaan Pembelajaran Geografi. Jurnal Geografi, 126.

Sumanto, D., & Haryanti, S. U. (2020). Perkembangan Peserta Didik. Tangerang: UNPAM PRESS.

Atthariq, R. (2022, Februari). Sikap Disiplin: Pengertian, Macam, Contoh, Manfaat. Retrieved from Gramedia: http://www.google.com/amp/s/www.gramedia.com/best-seller/sikap-disiplin/amp/

Yunardi, M. I. Manajemen Soft Skill dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Siswa Sekolah Menengah Atas di Jorong Lantai Batu Nagari Baringinkabupaten Tanah Datar, SKRIPSI, IAIN Batusangkar, 2020.

Messi, E. H. (2017). Menanamkan Nilai-Nilai Kejuruan di Dalam Kegiatan Madrasah Berasrama. JMKSP: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi, 280.

Sari, A. D., Rumenung, J., & Lapod, M. (2022). Kajian Kompetensi Hard Skill dalam Peningkatan Kinerja Pegawai pada Sekretariat Daerah Provinsi Sulawesi Utara. Jurnal MABP, 30.

Mansari, Lalu Hasis. 2019. Pengaruh Hard Skill dan Soft Skill Terhadap Kinerja Pegawai di SMP Negeri 3 Camba Kab.Maros. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Makassar.

Ubaydillah. 2019. Upaya Guru dalam Menanamkan Soft Skill dan Hard Skill Peserta Didik dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak Di Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang. Tesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Wathoni, Nurlaili. 2021. Pengembangan Karakter dan Soft Skill Siswa Melalui Budaya Sekolah Di Smk Negeri 41 Jakarta. Tesis, Institut PTIQ Jakarta.

B L. Nuryanti, D. U., & Subiawijaya, R. (2020). Gambaran Entreneurial Skill dan Business Success pada Pengusaha . Journal of Business Management Education, 61.

Marza, A., Wulandari, A., & Putri, D. W. (2018). Peran Organiasi dalam Mengembangkan Kompetensi Hard Skill dan Soft Skill Anggota PERHUMAS Muda Yogyakarta. Jurnal ILmu Komunikasi, 276-277.

Setiyanti, S. W. (2012). Membangun Kerja Sama Tim (Kelompok). Jurnal STIE Seemarang, 60-61.

Wahyu, M. N., Sutiarso, S., & Bharata, H. (2020). Pembelajaran Soft Skill Komunikasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa. Jurnal Cindekia: Junal Pendidikan Matematika, 407.

Bara, A. K. (2012). Membangun Kreativitas Pustakawan Di Perpustakaan . Jurnal Iqra', 41.

Muhmin, A. H. (2018). Pentinggnya Pengembangan Soft Skills Mahasiswa di Perguruan Tinngi. Jurnal forum Ilmiah, 334.

Wati, Lilis Kartika. 2021. Pengaruh Soft Skill terhadap Kepercayaan Diri Memilih Bidang Kerja dalam Persepektif Ekonomi Syariah (Study Kasus pada Kariyawan PT. Wirakarya Sakti), Skripsi, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Sude, I. (2013, Februari). Softskill(Sopan Santun Mencerminkan Kualitas). Retrieved from UPT.TIK UNG: https://mahasiswa.ung.ac.id/441412079/home/2013/2/23/softskill___sopan_santun_mencerminkan_kualitas_diri_.html

Muslim, A. (2014). Manajemen Konflik Interpersonal di Sekolah . Jurnal Paedagogy, 18.

Rina, D. G. (2022). Pengaruh Komitmen Kerja, Softskill, dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Guru di SMK Kesehatan Genus. Jurnal Optimal, 15.

Kusuma, L. P., & Susanto, J. (2018). Peran Kerjasama Tim dan Semangat Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Zolid Agung Perkasa . PERFORMA: Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis , 419.

Pitaloka, A. F., & Ivanna, J. (2018). Pentingnya Soft Skill dalam Membangun Jiwa Kepemimpinan. Jurnal Hikmah, 39-40.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/manapi.v2i1.7830

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dindya Vikri Roemaissha, Alfian Wahidi, Ahmad Ansori

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

View My Stats