ANALISIS PRILAKU KONSUMSI MUSLIM PADA BULAN RAMADHAN

Hareastoma Hareastoma

Abstract


This study aims to analyze the patterns of Muslim consumption behaviors in the Ramadhan month around Jambi. A multiple linear regression analysis model is used to see the factors influencing the consumption behaviors. The finding shows that cultural and religiosity variables are the dominant factors influencing the pattern of Muslim consumption behaviors in the Ramadhan month. From the statistic results of SPSS verse 22, it was found the coefficient of determination (adjusted R2) obtained at 0.164. (16.4%). It reflects that 16.4% of consumption patterns influencing by the Cultural, Social, Religiusity and Psychology variables while the remaining 83.6% consumption patterns are influenced by unnecessary variables in this research.


Keywords


Konsumsi, Muslim, Ramadhan

Full Text:

PDF

References


Al Quran dan Terjemahnya (Revisi Terbaru).2001 Departemen Agama RI dengan

Transliterasi Arab-Latin, CV. Asy-Syifa’:Semarang

Al Arif, M. Nur Rianto dan Euis Amelia.2010. Teori Mikro Ekonomi: Suatu Perbandingan Ekonomi Islam dan Konvensional, Kencana, Jakarta

Ancok, Djamaludin dan Fuad Nashori Suroso. 2001. Psikologi Islam: Solusi Islam atas Problem-Problem Psikologi, Pustaka Pelajar: Yogyakarta

Aminah, S. (2010). Hubungan Dukungan Keluarga dengan Tingkat Demensia di

Kelurahan Ngijo Gunungpati Semarang. Stikes Karya Husada.

Ghozali, Imam. 2005. Aplikasi Analisis Multivariate dengan SPSS. Semarang: Badan Penerbit UNDIP.

Hidayat, A. (2016). Budaya Konsumen Bulan Ramadhan Bagi Masyarakat Modern Di Indonesia. IBDA` : Jurnal Kajian Islam Dan Budaya, 14(2), 265-276

Husein, Umar. 2011. Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis Edisi 11. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/sosial, di akses pada bulan Mei 2018

Idri. 2015: Hadis Ekonomi: Ekonomi dalam Perspektif Hadis Nabi, Kencana, Jakarta

Kotler, Philip dan Gary Armstrong. 2008. Prinsip-prinsip Pemasaran. Edisi 12. Jilid 1. Erlangga: Jakarta

Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller.2008. Manajemen Pemasaran, Jilid 1. Erlangga :Jakarta.

Rakhmat, Jalaluddin, 2004. Psikologi Komunikasi. Bandung. PT . Remaja

Rosdakarya.

Rozalinda.(2015) Ekonomi Islam; Teori dan Aplikasinya pada Aktivitas Ekonomi.PT. RajaGrafindo Persada: Jakarta.

Said, Syihabudin & Ma’zumi, M. 2008. Falsafah dan Perilaku Ekonomi Islam.

Diadit Media: Jakarta

Schiffman, L & Kanuk, L. L. 2008. Perilaku Konsumen, Edisi 7. Jakarta: Indeks.

Sukidin, B., 2005. Pengantar Sosiologi, Bogor: Ghalia Indonesia.

Yolanda Hani Putriani,Atna Shofawati (2015) Pola Perilaku Konsumsi Islami Mahasiswa Muslim Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Airlangga Ditinjau dari Tingkat Religiusitas. Jurnal Ekonomi Syariah Teori & Terapan.Vol. 2 No. 7




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/imara.v3i1.1423

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Hareastoma

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEX BY:

       

 Lisensi Creative Commons

Journal Imara distribute under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License


View My Stats