Gambaran Self-Confidence Remaja Yang Tinggal Di Panti Asuhan Kecamatan “X”

Hafizhah Al Husna

Abstract


This study aims to determine the self-confidence of adolescents who live in orphanages. This type of research uses a quantitative approach with descriptive techniques. The total population in this study were all teenagers living in the “X” orphanage, which were 73 people. The sample selection technique in this study was a saturated sampling technique (census), that is, all youth orphanages in “X” sub-district were sampled in the study. The data collection method uses a Likert scale which is distributed directly to teenagers who live in the “X” District Orphanage. The data that has been collected is then processed using statistical analysis with the help of SPSS Version 26 software. The results of this study are seen based on the aspects of self-confidence which show that the self-confidence of adolescents living in the “X” orphanage is in the high category as evidenced by the percentage by 43.8%. This means that teenagers who live in the “X” District Orphanage have high self-confidence, then it have positive impact for activity.

Keywords: self-confidence, adolescent, orphane


Full Text:

PDF

References


Ali, M., dan Asrori, M. (2016). Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.

Aristiani, R. (2016). Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Informasi Berbantuan Andiovisual. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(2): 182-189.

Desmita, D. (2019). Psikologi Perkembangan Remaja. Batusangkar: Institut Agama Islam Negeri Batusangkar.

Fatmala, L., Yusmansyah, & Ardianto. (2018). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar Siswa kelas VIII. Jurnal Psikologi Tabularasa.

Fiorentika, K., Santoso, D. B, dan Simon, I. M. (2016). Keefektifan Teknik Self-Instruction untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri SIswa SMP. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(3): 104-111.

Fitri, E., Zola, N, dan Ifdil, I. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. JPPI, 4(1): 1-5.

Ghufron, M. N. dan Risnawita, R. (2017). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Hadiwati, S. (2019). Hubungan antara Harga Diri dengan Kepercayaan Diri pada Remaja yang Memiliki Jerawat. Skripsi. Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Semarang.

Hakim, T. (2005). Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. Jakarta: Puspa Swara.

Hamdani, M., Y.Lada, E., & Suheni, A. (2020). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dan Kemandirian Belajar dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 8 Palangkaraya. Neraca: Jurnal Pendidikan Ekonomi.

Hapasari, A, dan Primastuti, E. (2014). Kepercayaan Diri Mahasiswa Papua Ditinjau dari Dukungan Teman Sebaya. Psikodimensia, 13(1): 60-72.

Hartini, N. (2016). Karakteristik Kebutuhan Psikologis Anak Panti Asuhan. Tesis. Universitas Airlangga.

Hulukati, W. (2016). Pengembangan Diri Siswa SMA. Gorontalo: Ideas Publishing.

Ifdil, I., Denich, A. U, dan Ilyas, A. (2017). Hubungan Body Image dengan Kepercayaan Diri Remaja Putri. Jurnal kajian Bimbingan dan Konseling, 2(3): 107-113.

Kadir, M. dan Jahada. (2021). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Bening, 5(1): 11-18.

Lisanias, C. V., Loekmono, J. T. L., dan Windrawanto, Y. (2020). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Kecemasan Berbicara di Depan Umum pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Sejarah UKSW Salatiga. Psikologi Konseling.

Mastuti. (2008). 50 Kiat Percaya Diri. Jakarta : PT. Buku Kita.

Monnalisza, M, dan Neviyarni, S. (2018). Kepercayaan Diri Remaja Panti Asuhan Aisyiyah dan Implikasinya terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 3(2): 77-83.

Septiani, D. R., dan Purwanto, S. E. (2020). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Hasil Belajar Matematika Berdasarkan Gender. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika).

Triana, J., Irawan, S., dan Windrawanto, Y. (2020). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Kecemasan Bertanding Atlet Pencak Silat dalam Menghadapi Salatiga Cup 2018. PSIKOLOGI KONSELING.

Zahara, F. (2019). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Interaksi Sosial pada Mahasiswa Universitas Potensi Utama Medan. Jurnal Psikologi Kognisi.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jps.v1i1.6712

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Hafizhah Al Husna

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.