Madrasah Principal Leadership Role in Improving Teachers’ Performance

Sarmi Sinta Putri, Safri Mardison

Abstract


This study aims to describe the role of the madrasah principal in improving teachers’ performance. This was a descriptive qualitative study. Observation, interviews, and documentation were used to collect the data. The source of data were the principal and teachers of MTsN 4 Muko-muko. Data were analyzed in two stages: the first stage was preliminary observation and the second stage was the research which included three steps, namely data reduction, data display, and data verification. Trustworthiness data were tested by conducting triangulation. The result indicated that principal leadership in improving the quality of teachers’ performance included Discipline Development Supervision Program (PPD), Supervision and Evaluation (SDE) activity, and Learning Program Planning. These findings are the basic of how discipline, supervision, and learning program planning become the indicators of guidance to improve the quality of teachers’ performance. 

 

 


Keywords


Leadership of Madrasah Principal, Teacher Performance

Full Text:

PDF

References


Aprida, Y., Fitria, H., & Nurkhalis, N. (2020). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru. Journal of Education Research, 1(2), 160–164. https://doi.org/10.37985/joe.v1i2.16

Ardiana, T. E. (2017). Pengaruh Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru Akuntansi Smk Di Kota Madiun. Jurnal Akutansi Dan Pajak, 17(02). https://doi.org/10.29040/jap.v17i02.11

Arianto, D. A. N. (2019). Pengaruh Kedisiplinan, Lingkungan Kerja Dan Budaya Kerja Terhadap Kinerja Tenaga Pengajar. Jurnal Economia, 9(2). https://doi.org/https://doi.org/10.21831/economia.v9i2.1809

Fatihah, F., Ibrahim, M. M., & Azisah, S. (2019). Pengaruh Kompetensi Profesional dan Kedisiplinan Guru Terhadap Kinerja Guru pada Madrasah Tsanawiyah di Kecamatan Gantarang Kabupaten Bulukumba. Manajemen Pendidikan, 14(1). https://doi.org/10.23917/jmp.v14i1.8508

Fitrah, M. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31. https://doi.org/10.25078/jpm.v3i1.90

Hadromi, F. Al. (2017). Analisis Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Motivasi, Kedisiplinan Dan Kinerja Guru di SD Islam Lumajang. Bisma, 11(1), 109. https://doi.org/10.19184/bisma.v11i1.6212

Irawati, N. (2017). Pelaksanaan Teknik Supervisi Individual Guna Meningkatkan Kinerja Guru Dalam Menyusun Silabus Dan RPP Di SD Negeri 50 Kota Banda Aceh Tahun Pelajaran …. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 1(2), 214–222.

http://jurnal.abulyatama.ac.id/index.php/dedikasi/article/view/87

Muhammad Fadhli. (2017). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan. Tadbir : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(2), 130–145. https://doi.org/10.46244/visipena.v4i2.218

Ningrum, E. (2016). Pengembangan Sumber Daya Manusia Bidang Pendidikan. Jurnal Geografi Gea, 9(1). https://doi.org/10.17509/gea.v9i1.1681

Niswaty, R. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 91–102.

Ramadhan, A. (2017). Pengaruh Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Dan Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMK Negeri Di Kabupaten Majene. Journal of Educational Science and Technology (EST), 3(2), 136.

https://doi.org/10.26858/est.v3i2.3579

Rizal, A. S. (2019). Pengaruh Motivasi Kerja Dan Kedisiplinan Terhadap Kinerja Guru SMP. Jurnal Ulul Albab, 23(1), 15. https://doi.org/10.31764/jua.v23i1.658

Saat, S. (2015). Faktor-Faktor Determinan Dalam Pendidikan (Studi Tentang Makna dan Kedudukannya dalam Pendidikan). Jurnal Ta’dib, 8(2), 1–17. ejournal.iainkendari.ac.id/al-tadib/article/view/407

Subaidi, S. (2020). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan Dan Kinerja Guru di MAN 1 Pati. Tadbir : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 4(2), 161. https://doi.org/10.29240/jsmp.v4i2.1428

Syamsul, H. (2017). Penerapan Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada Jenjang Sekolah Menengah Pertama (SMP). Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2). https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i2.4271

Timor, H. (2018). Mutu Sekolah; Antara Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Kinerja Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 25(1), 21–30. https://doi.org/10.17509/jap.v25i1.11568

Wahidah, S. (2015). Pelaksanaan Supervisi Pengajaran Oleh Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Smk Negeri 1 Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah, 3(3), 50–57.

Wahyudi, A., Thomas, P., & Setiyani, R. (2012). Pengaruh Disiplin Kerja, Motivasi Kerja, Dan Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Economic Education Analysis Journal, 1(2).

Warmansyah, J. (2020). Supervisi Akademik Kepala Sekolah Taman Kanak-kanak Dimasa Pandemi Covid 19. Tadbir : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 4(2), 175. https://doi.org/10.29240/jsmp.v4i2.1695

Werang, B. R. (2014). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah, Moral Kerja Guru, Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Guru SDN di Kota Merauke. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1). https://doi.org/10.21831/cp.v1i1.1869

Wibawa, I. M. D. (2019). Meningkatkan Kinerja Guru dalam Menyusun Silabus dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) melalui Supervisi Kolegial. Journal of Education Action Research, 3(1), 66. https://doi.org/10.23887/jear.v3i1.17092




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jies.v1i1.3192

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JIES is a journal of Islamic Education Students have been indexed on:

       

 View MyStat View MyStat

Lisensi Creative Commonsis licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.