Pentingnya Penguatan Moderasi Beragama dalam Bahan Ajar Pendidikan Kewarganegaraan

Syaiful Marwan

Abstract


Having a good attitude in inter-religious relations in Indonesia is very important. This is a priority in the content that needs to be included in citizenship education teaching materials. The aim of this research is to analyze important religious moderation studies formulated in citizenship education teaching materials. The research method used was qualitative-descriptive. The data obtained was produced in the form of a series of academic perception data and theoretical studies on strengthening the concept of religious moderation in citizenship education teaching materials. The research results obtained are the dynamics of attitudes toward understanding national commitment and the development of attitudes toward religious tolerance, which are discussed in the theoretical analysis of citizenship education teaching materials. The conclusions obtained are that academics' national commitment attitude is still strong in their need for teaching materials and the importance of developing an attitude of tolerance in the development of teaching materials in the Citizenship Education scheme. 


Keywords


Religious Moderation, Teaching Materials, and Citizenship Education

References


Aksa, A., Nurhayati, N., & others. (2020). Moderasi Beragama Berbasis Budaya Dan Kearifan Lokal Pada Masyarakat Donggo Di Bima (Tinjauan Sosio-Historis). Harmoni, 19(2), 338–352.

Amanullah, M. A., Suryani, N., & Ardianto, D. T. (2019). Pendidikan Kewarganegaraan (Citizenship) sebagai Sarana Mewujudkan Warga Negara yang Beradab (Good Citizenship).

Aristin, R. (2016). Aktualisasi Sila Kemanusiaan Yang Adil Dan Beradab Di Era Reformasi. Aspirasi: Jurnal Ilmiah Administrasi Negara, 1(1), 27–36.

Badri, L. S. (2023). Konsep Pendidikan Moderasi Berbasis al-Quran dalam Upaya Pencegahan Radikalisme. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1).

Bakar, A., & Hurmain, H. (2017). KERUKUNAN ANTARUMAT BERAGAMA; Telaah Atas Piagam Madinah dan Relevansinya Bagi Indonesia. Toleransi: Media Ilmiah Komunikasi Umat Beragama, 8(2), 204–216.

Hardika, W. L., Alwan, F. B., Nur Rahman, I., Studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, P., & Sultan Ageng Tirtayasa, U. (2016). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Upaya Pembangunan Karakter Bangsa. Untirta Civic Education Journal, 1(2), 185–198. https://doi.org/10.30870/UCEJ.V1I2.1890

Hidayah, F., & Saputra, I. (2023). Komitmen Kebangsaan Majelis Ulama Indonesia Dalam Menguatkan Ketahanan Politik di Indonesia. Jurnal Pena Islam, 3(1), 41–49.

Insani, A. A. (2022). Penanaman Jiwa Nasionalisme Guna Menghadapi Kerusakan Tatanan Bahasa Dan Budaya Lokal Di Era Globalisasi. Jurnal Global Citizen : Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 11(2), 1–8. https://doi.org/10.33061/JGZ.V11I2.6754

Islamy, A. (2022). Moderasi Beragama Dalam Ideologi Pancasila. POROS ONIM: Jurnal Sosial Keagamaan, 3(1), 18–30.

Junaedi, E., & others. (2019). Inilah moderasi beragama perspektif Kemenag. Harmoni, 18(2), 182–186.

Junaedi, J., & Dimiyati, A. (2020). Hakikat Dan Fungsi Negara: Telaah Atas Persoalan Kebangsaan Di Indonesia. Logika: Jurnal Penelitian Universitas Kuningan, 11(01), 1–9.

Keban, Y. B., & Leton, S. S. (2023). Pendidikan Moderasi Beragama Dalam Penguatan Wawasan Kebangsaan Pada Era Disrupsi Di SD Inpres Ekasapta Larantuka. NALAR: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(1), 1–8.

Marwan, S., & Marhen, M. (2021). Interaksi Simbolik Masyarakat Madani Dalam Perspektif Ilmu Sosial. PROCEEDING IAIN Batusangkar, 1(1), 361–370.

Mubarok, R., & Bakri, M. (2021). Membumikan Multikulturalisme Sebagai Upaya Pencegahan Sikap Radikalisme Beragama. Risalah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 7(2), 252–266.

Nor, N. (2022). Moderasi beragama dalam konteks pendidikan kewarganegaraan. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 2(3), 187–197.

Nugraha, C. C., Noor, E. T., & Mustofa, T. (2021). Menanamkan Sikap Toleransi pada Masyarakat Multikultural dalam Persfektif Tafsir Al-Azhar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 745–751.

Nurdin, F. (2021). Moderasi Beragama menurut Al-Qur’an dan Hadist. Jurnal Ilmiah Al-Mu Ashirah: Media Kajian Al-Qur’an Dan Al-Hadits Multi Perspektif, 18(1), 59–70.

Prasetyo, M. J. (2023). Pemberlakuan Prinsip Kedaulatan Wilayah Menurut Hukum Internasional Sebagai Unsur Berdirinya Negara. LEX ADMINISTRATUM, 11(1).

Putri, S. B., & Dewi, D. A. (2021). Reaktulisasi Pendidikan Kewarganegaraan bagi Generasi Milenial. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(2), 42–49.

Rahman, A. N. A. (2020). Pentingnya Pemahaman Masyarakat Terkait Moderasi Beragama. Menyemai Damai Dengan Moderasi Beragama, 147.

RI, T. P. K. A. (2019). Kajian Konseptual “Moderasi Beragama”. : Jakarta Pusat. Kementerian Agama RI.

Ruhana, A. S. (2019). Demokratisasi Partisipasi Publik Dalam Pemeliharaan Kerukunan Umat Beragama. Dialog, 42(2), 125–134.

Widiatmaka, P. (2021). Pendidikan kewarganegaraan sebagai ujung tombak pembangunan karakter Pancasila di perguruan tinggi.

Widiatmaka, P., & Purwoko, A. A. (2021). Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Wahana untuk Membangun Karakter Toleransi di Perguruan Tinggi. WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 5(2), 171–186.

Zulfikar, G., & Permady, G. C. (2021). Citra Wawasan Kebangsaan Generasi Muda: suatu kajian terhadap sikap anti radikalisme. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(2), 419–424.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/istinarah.v5i2.11001

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Syaiful Marwan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Istinarah: Riset Keagamaan, Sosial dan Budaya

Indexed By:

         

 

 

 

View My Stats

 Lisensi Creative Commons

Istinarah: Riset Keagamaan, Sosial dan Budaya distribute under Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional