Management of Learning Tahfidz Al-Qur'an in Tahfidz House
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A. Shukri, N. H., M. Nasir, M. K., & Abdul Razak, K. (2020). Educational Strategies on Memorizing the Quran: A Review of Literature. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 9(2), Pages 632-648. https://doi.org/10.6007/IJARPED/v9-i2/7649
Ahmad Shofiyuddin Ichsan. (2020). Rekonsepsi Pendidikan Tahfiz Al Qur’an melalui Model Learning Styles pada Anak Usia Sekolah Dasar. Al Ulya : Jurnal Pendidikan Islam, 5(1). https://doi.org/10.36840/ulya.v5i1.245
Akbar, A., & Hidayatullah, H. (2016). Metode Tahfidz Al-Qur’an Di Pondok Pesantren Kabupaten Kampar. Jurnal Ushuluddin, 24(1), 91. https://doi.org/10.24014/jush.v24i1.1517
Anwar, K., & Hafiyana, M. (2018). Implementasi Metode ODOA (One Day One Ayat) dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal al-Quran. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(2), 181–198. https://doi.org/10.35316/jpii.v2i2.71
Ariadi, P. (2019). Kesehatan Mental dalam Perspektif Islam. Syifa’ MEDIKA: Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan, 3(2), 118. https://doi.org/10.32502/sm.v3i2.1433
Awwaliya Mursyida Lubis Syahrul Ismet. (2019a). Metode Menghafal Alquran Pada Anak Usia Dini di Tahfidz Center Darul Hufadz Kota Padang. Journal on Early Childhood, 2(2), 8–14.
Aziz, A. (2017). Komunikasi Pendidik dan Peserta Didik Dalam Pendidikan Islam. MEDIAKITA, 1(2). https://doi.org/10.30762/mediakita.v1i2.365
Dahliana, Mario Kasduri. (2022). Pengelolaan model pembinaan tahfidz qur’an di SMA muhammadiyah 18 sunggal. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 18–33.
Elkarimah, M. F. (2019). Manajemen Pendidikan di Rumah Qur’an SDIT Bina Insani Muslim Jatimulya Bekasi. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 3(3). https://doi.org/10.30998/sap.v3i3.3599
Ezani, B. J., & Zulkarnain, R. (2021). Manajemen Waktu Lansia Pembelajaran Menghafal Al-Qur’an di Rumah Qour’an At-Tartil. Journal Of Lifelong Learning, 4(1), 29–36. https://doi.org/10.33369/joll.4.1.29-36
Fatmawati, E. (2019). MANAJEMEN PEMBELAJARAN TAHFIDZ AL-QUR’AN. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 4(1), 25–38. https://doi.org/10.15575/isema.v4i1.5255
Haji Aziz S. Koli, M Sarbini, Ali Maulida. (2021). Upaya Guru Al-Qur’an Dalam Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an Juz 28, 29, dan 30 Bagi Siswa Kelas V Sdit Qatrunnada Ciomas Bogor. Jurnal Ilmiah, 1(02), 367–376.
Hasanah, N. M. (2019). Penyelenggaraan Jalur Pendidikan Formal dan Nonformal. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 1(2), 84–97. https://doi.org/10.15642/jeced.v1i2.462
I Wayan Lanang, Gede santanu, Kadek Eni Marheni. (2016). Penerapan Konsep Pengorganisasian dan Pengarahan Pada PT Bayus Cargo Bandung, Bali. Jurnal Bisnis Dan Kewirausahaan, 12(3), 197–205.
Junaidi, R., & Susanti, F. (2019). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Pegawai Pada UPTD Baltekkomdik Dinas Pendidikan Provinsi Sumatera Barat [Preprint]. INA-Rxiv. https://doi.org/10.31227/osf.io/bzq75
M. Jaedi. (2019). The Importance To Understand The Al-Qur’an And Knowledge (Pentingnya Memahami Al-Qur’an dan Ilmu Pengetahuan). https://doi.org/10.5281/ZENODO.2618950
Masduki, Y. (1970). Implikasi Psikologis Bagi Penghafal Al-Qur’an. Medina-Te : Jurnal Studi Islam, 14(1), 18–35. https://doi.org/10.19109/medinate.v14i1.2362
Maskur, A. (2018). Pembelajaran Tahfidz Alquran pada Anak Usia Dini. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 1(02), 188–198. https://doi.org/10.37542/iq.v1i02.15
Mekarisce, A. A. (2020). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data pada Penelitian Kualitatif di Bidang Kesehatan Masyarakat. JURNAL ILMIAH KESEHATAN MASYARAKAT : Media Komunikasi Komunitas Kesehatan Masyarakat, 12(3), 145–151. https://doi.org/10.52022/jikm.v12i3.102
Mughni, A. R. A., Suhardini, A. D., & Afrianti, N. (2022). the Analisis Manajemen Program Kafana di Rumah Tahfidz Khoiru Ummah: Analisis manajemen program kafana di rumah tahfidz khoiru ummah. Bandung Conference Series: Islamic Education, 2(1). https://doi.org/10.29313/bcsied.v2i1.2411
Mujahidin, E., Daudin, A., Nurkholis, I. I., & Ismail, W. (2020). Tahsin Al-Qur’an untuk orang dewasa dalam perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 14(1), 26. https://doi.org/10.32832/jpls.v14i1.3216
Mukmin, A., Natsir, N. F., & Faqihudin, M. (2020). Manajemen Pembelajaran Tahfidz Al-Qur’an Di Rumah Yatim dan Pesantren Ruhama Bogor. Jurnal Dirosah Islamiyah, 2(1), 19–33. https://doi.org/10.47467/jdi.v2i1.97
Munthe, A. P. (2015). PENTINGYA EVALUASI PROGRAM DI INSTITUSI PENDIDIKAN: Sebuah Pengantar, Pengertian, Tujuan dan Manfaat. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(2), 1. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2015.v5.i2.p1-14
Najiburrahman, N., Azizah, Y. N., Jazilurrahman, J., Azizah, W., & Jannah, N. A. (2022). Implementation of the Tahfidz Quran Program in Developing Islamic Character. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3546–3599. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2077
Prihatini, E. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(2). https://doi.org/10.30998/formatif.v7i2.1831
Purwanti, N., & Fatmaningtyas, I. D. (2020). Sistem Informasi Pengolahan Data Anak dan Guru pada Yayasan Rumah Qur’an Violet Indonesia Berbasis Website. INFORMATICS FOR EDUCATORS AND PROFESSIONAL : Journal of Informatics, 5(1), 53. https://doi.org/10.51211/itbi.v5i1.1425
Putra, D. I. A., & Hidayaturrahman, M. (2020). The roles of technology in al-Quran exegesis in Indonesia. Technology in Society, 63, 101418. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101418
Rahmi, Y. (2019). Metode Muraja’ah dalam Menghafal Al-Qur`An di Pondok Pesantren Al-Mubarok Tahtul Yaman Kota Jambi. INNOVATIO: Journal for Religious Innovation Studies, 19(1), 65–76. https://doi.org/10.30631/innovatio.v19i1.78
Rasyid, A. (2019). Pengaruh Kecerdasan Spiritual Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Motivasi dalam Menghafal Al-Qur’an Pada Santri Tahfidz Masjid Istiqamah Balikpapan Universitas Balikpapan. Jurnal Edueco, 2(1), 67–75. https://doi.org/10.36277/edueco.v2i1.36
Rumbayan, M., Sompie, S. R. U., & Rumbayan, R. (2021). Program Pengembangan Desa Mitra di Kiama Kabupaten Talaud: Instalasi Pompa Air Tenaga Surya. SHARE: “SHaring - Action - REflection,” 7(2), 73–77. https://doi.org/10.9744/share.7.2.73-77
Titalia Diana Putri. (2020). Pelaksanaan Program Tahfidz Al Quran (Studi Yayasan Al-Istidadul Akhirah Dusun Baban, Desa Mulyorejo, Kecamatan Silo, Kabupaten Jember). Jurnal Kajian Islam Multiperspektif, 5(2), 66–77.
Yudhi Fachrudin. (2019b). Model Pembinaan Tahfizh Al Qur’an di Pesantren Tahfizh Daarul Qur’an Tangerang. 2, 49–76. https://doi.org/10.51476/dirasah.v2i2.103
Yuliharti, Y. (2019). Pembentukan Karakter Islami Dalam Hadis dan Implikasinya Pada Jalur Pendidikan Non Formal. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 4(2), 216. https://doi.org/10.24014/potensia.v4i2.5918
DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jeh.v8i1.8630
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Unan Yusmaniar Oktiawati, Dody Tarihoran, Abdul Hamid, Cruz Dana, Vanel Aude
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
El-Hekam Indexed By: