APPLICATION OF PEER TEACHING LEARNING METHOD TO IMPROVE THE ABILITY TO READ THE QUR'AN CLASS IV AT SDN 21 SIJUNJUNG

Hemnel Fitriawati

Abstract


This study aims to determine the improvement of students' reading ability of Q.S Al-Fiil with the application of peer teaching methods in class IV SDN 21 Sijunjung. This research method is Classroom Action Research that is: "before-after" which compares the ability to read Q.S Al-Fiil students before and after the application of the "peer teaching" method. Each hypothesis cycle was tested through data on the values of 27 students through observation and documentation techniques. The data analysis technique used is qualitative and quantitative analysis. Tests carried out using paired paired sample t test with the following results: aspects of the knowledge of reading Q.S Al-Fiil obtained tcount (0.575) is greater than ttable (0.317). While the aspect of reading skills in Q.S Al-Fiil obtained tcount (0.905) is also greater than ttable (0.317). Then it can be concluded that the application of the method of peer teaching can improve the reading ability of Q.S Al-Fiil fourth grade students of SDN 21 Sijunjung

References


Aekah, R. (2018). Penerapan Metode Tutor Sebaya Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siswa Kelas VII Pada Mata Pelajaran PAI di SMP Al-Ghazaly Kota Bogor. Jurnal Mitra Pendidikan, 2(1), 11–22.

Al-Khuzaim, M. S. (2016). Tuntunan Qiyamul Lail (T. Damas, ed.). Qisthi Press.

Ali, M. M. (2015a). Al Qur’an Terjemah dan Tafsir. Darul Kutubil Islamiyah.

Ali, M. M. (2015b). Al Qur’an Terjemah dan Tafsir. Darul Kutubil Islamiyah.

Andrizal, M. (2013). Penerapan Metode Peer Group Teaching Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama. Pendidikan Agama Islam, 53(9), 1689–1699.

Anggorowati, N. P. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Tutor Sebaya pada Mata Pelajaran Sosiologi. Komunitas: International Journal Of Indonesian Society And Culture, 3(1), 103–120.

Chatib, M. (2009). Sekolahnya manusia: Sekolah Berbasis Multiple Intelligences di Indonesia. Kaifa.

Dahlan, A. A. (1987). Sejarah perkembangan pemikiran dalam Islam (5th ed.). indonesia: Beunebi Cipta.

Darmadi. (2017). Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Deepublish.

Daulay, H. P. (2009). Dinamika pendidikan Islam di Asia Tenggara. Rineka Cipta.

Depdiknas. (2004). Penilaian. Jakarta: Direktorat Pendidikan Nasional.

Febianti, Y. N. (2014). Peer Teaching (Tutor Sebaya) Sebagai Metode Pembelajaran untuk Melatih Siswa Mengajar. Edunomic Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 2(2), 80–87.

Gintings, A. (2010). Esensi Praktis Belajar dan Pembelajaran. Humaniora Utama Press.

Hanafi, H. dkk. (2018). Ilmu Pendidikan Islam. indonesia: Deepublish.

Harumi. (2018). Penggunaan Metode Driil Untuk Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Bercerita di depan Kelas pada Siswa Kelas VII I SMP Negeri 6 WonogiriSemester Genap Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Konvergensi: Edisi Juli 2018 Jurnal Pendidikan.

Hidayah, M. (2013). Pengoptimalan Keterampilan Membaca Bahasa Arab Dengan Model Pembelajaran Tutor Sebaya Di Kelas VII H MTS Negeri Kendal Tahun 2012/2013. Lisanul’ Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 2(1).

HR, S. (2019). Statistik Dan Metodologi Penelitian Dengan Implementasi Pembelajaran Android. KBM Indonesia.

Lefudin. (2017). Belajar dan Pembelajaran Dilengkapi dengan Model Pembelajaran, Strategi Pembelajaran, Pendekatan Pembelajaran dan Metode Pembelajaran. Deepublish.

Ma’rifah, M. H. (2007). Sejarah Al-Qur’an (2007th ed.). Indonesia: Al-Huda.

Mahfani, M. K. Al. (2008). Juz Amma Tajwid Berwarna & Terjemahannya. WahyuMedia.

Mulyadi. (2020). Teori Tajwid: Berdasarkan Qiraat Imam ’Ashim Riwayat Hafsh. Dilariza.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan.

Prastowo, A. (2018). Sumber belajar dan pusat sumber belajar: Teori dan Aplikasinya di Sekolah/Madrasah (1st ed.). Kencana.

Puslitbang Lektur Keagamaan, Badan Litbang dan Diklat, K. A. R. (2010). Kemampuan membaca dan menulis huruf al-Qur’an pada siswa SMP: survei di Provinsi Jawa Barat, Jawa Tengah, Jawa Timur, D.I. Yogyakarta, Banten, dan DKI Jakarta.

Quthb, S. (2000). Tafsir Fi Zhilalil Qur`an Jilid 5 Ed.Super Lux. indonesia: Gema Insani.

Rizkasari, A. D. (2015). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengakselerasi Motivasi Baca Tulis Al-Qur’an (BTA) Melalui Metode Peerteaching Pada Siswa Kelas X SMK Negeri 9 Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015. 2015. Retrieved from http://weekly.cnbnews.com/news/article.html?no=124000

Shihab, M. Q. (2007). Membumikan Al-Qur’an, Fungsi dan Peran Wahyu dalam Masyarakat. Bandung: Mizan Media Utama.

Solikah, A. (2015). Strategi Peningkatan Mutu Pembelajaran Pada Sekolah Unggulan : Studi Multi Situs di MI Darul Muta’Alimin Frateran 1 Kota Kediri. Deepublish.

Sulastri, E. (2019). 9 Aplikasi Metode Pembelajaran. GUEPEDIA.

Sundari, S. (2007). Peningkatan Kreativitas dan Prestasi Belajara Materi Aplikasi Perangkat Lunak Melalui Metode Tutor Sebaya pada Siswa Kelas X AP3 Semester Gasal SMK Negeri 4 Klaten Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Dwija Utama, 71.

Surati. (2018). Peningkatan Sikap Sosial dan Keterampilan Melakukan Gerakan Lompat Jauh Gaya Menggantung Melalui Pembelajaran Metode Peer Tutoring Bagi Siswa Kelas XI Mipa-1 Program 4 Semester Gasal SMA Negeri 3 Surakarta Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Dwija Utama, 110.

Syarbini, A. dkk. (2012). Kedahsyatan Membaca Al-Qur’an (1st ed.; R. Renggana, ed.).

Syarifuddin, A. (2004). Mendidik anak: membaca, menulis dan mencintai Al-Quran. Indonesia: Gema Insani.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jeh.v5i1.2251

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 hemnel fitriawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 El-Hekam Indexed By: