Religious Moderation Education: An Interpreation

Pathur Rahman, John Supriyanto, Muhamad Takrip

Abstract


The fact of the dynamics of the views of different religious communities towards the verses of the Koran shows conflict. Moderation education is very important to ask about in social life, especially in the academic world which can be carried out concretely with certain approaches based on values or exemplary technology based where data is compilation in cyberspace and can be used in all areas of life. The qualitative method that the researcher did observed activities in detail related to moderation education through the verses of interpretation in Penakita and analyzed them qualitatively with interview or documentation observation techniques to then analyze the data obtained, the data collected was presented related. The study of Majlis ta`lim at Pena Kita Indralaya Islamic boarding school provides stories of friends, tabi`in and scholars, by developing the concept of religious moderation education through the study of verses of interpretation to teach the congregation a moderate, inclusive and respectful attitude in understanding and implementing religious teachings such as justice, peace, tolerance, and interfaith harmony. 


Keywords


Moderation Education, Moderation Interpretation, Majlis Ta`lim

Full Text:

PDF

References


Abdul, H. Z. (2020). Penelitian Penerapan Nilai – Nilai Moderasi Al Qur`An Dalam Pendidikan Islam. Bintang Jurnal Pendidikan dan Sains, 2 (1).

Afryansyah, R. S., et al (2022). Pendekatan Konstruktivisme Guru Dalam Penguatan Moderasi Beragama. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra, 7 (1).

Alan Juhri, M. (2018). Aplikatisi Moderasi Dalam Interaksi Muslim dan Non-Muslim Perspektif Tafsi Nabawi. Ushuluna jurnal ilmu ushuludin. Volume, 4 (2

Albana, Hasan. (2022). Kontestasi Narasi Moderasi Beragama di Instagram. Al Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian, 17 (1).

Albana, Hasan. (2023). Implementasi Pendidikan Moderasi Beragama Di Sekolah Menengah Atas. Jurnal SMaRT, 9 (1).

al-Rasyid, Harun. (2014). Hamzah Dakwah Islam Di Era Globalisasi: Revitalisasi Prinsip Moderasi Islam, AL- Qalam. Jurnal Penelitian Agama dan Sosial Budaya, 20 (3).

Asfar, Khaerul. (2020). Analisis Penafsiran Moderasi Perspektif Tafsir Al Sya’rawi. Jurnal Al MUBARAK Jurnal Kajian Al Quran & Tafsir, 5 (1).

Chrisantina, V. S. K. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Moderasi Beragama Dengan Berbasis Multimedia Pada Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Edutrained: Jurnal Pendidikan dan Pelatihan, 5 (2).

Dudung, A. R. (2020). Indonesian Islamic Moderation in Print Moderasi Islam Indonesia Dalam Media Cetak, Tatar Pasundan. Jurnal Diklat Keagamaan, 14 (2).

Falak, Imron. (2022). Moderasi Islam Dalam Pendidikan Pondok Pesantren (Studi Pada Pondok Pesantren El-Bayan Kecamatan Majenang Kabupaten Cilacap). Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan (JISIP), 6 (2).

Hadiyanto, Andy., et al. (2022). Corak Moderasi Pesantren di Indonesia: Studi Terhadap Persepsi dan Respon Kyai, Guru dan Santri. Hayula: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies, 6 (1).

Karim, H. A. (2019). Implementasi Pendidikan Islam Rahmatan lil `alamin Nilai-Nilai Islam. Ri`ayah, 4 (1).

Khair, N., Yana, Y., & Salsabila, S., H. (2021). Moderasi Ayat-Ayat Hijab dalam Penafsiran Muhammad Husain Thabathabai. Zawiah Jurnal Pemikiran Islam, 7 (2).

Khojir. (2020). Moderasi Pendidikan Pesantren di Kalimantan, IAIN Samarinda. Jurnal Ta`dib, 23 (1).

Muh. Fitrah & Luthfiyah. (2017). Metodologi Penelitian; Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas & Studi Kasus. Jawa Barat: CV Jejak.

Muhajarah, Kurnia. (2022). Menjaga Tradisi Walisongo: Urgensi Moderasi Beragama Bagi Penguatan Kajian Kebangsaan, Keberagamaan Dan Tradisi Lokal Bagi Mahasiswa Perguruan Tinggi. Farabi, 19 (2).

Muhidin, M. M., & Erihadiana. (2022). M. Moderasi dalam Pendidikan Islam dan Perspektif Pendidikan Nasional. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 4 (1).

Neny, Muthi’atul Awwaliyah. (2019). Pondok Pesantren Sebagai Wadah Moderasi Islam Di Era Generasi Milenial. Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman, 8 (1).

Nurnaesih, Wahyu Hidayat., & Wasehudin. (2023). Batasan Antara Moderasi dan Toleransi Dalam Pendidikan Islam: Studi Al-Qur`an Surat AlKafirun, Mimbar Kampus. Jurnal Pendidikan dan Agama Islam, 22 (1).

Pasorong, Alfrida., et al (2021). Diri Berkomitemen Kebangsaan Peserta Didik Melalui Moderasi Beragama. Journal on Education, 3 (4).

Primayana, Kadek Hengki., & Dewi, Putu Yulia Angga. (2021). Manajemen Pendidikan Dalam Moderasi Beragama Di Era Disrupsi Digital. Tampung Penyang: Jurnal Ilmu Agama dan Budaya Hindu, 19 (1).

Rahman, Taufiq. (2022). Dialog Inter-Religius Sebagai Refleksi Moderasi Beragama Perspektif Tafsir Kemenag Republik Indonesia. Al-Wasatiyyah: Journal of Religious Moderation, 1 (2).

Rezi, Muhammad. (2020). Moderasi Islam Era Milenial (Ummatan Wasathan Dalam Moderasi Islam Karya Mucjlis Hanafi). Istinarah: Riset Keagamaan, Sosial dan Budaya, 2 (2).

Rizka, M. Nasution. (2017). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional. jurnal Studi Multidisipliner Pascasarjana Program Magister IAIN Padang Sidimpuan, 4 (2).

Salamah, Nur., Nugroho, Muhammad Arief., & Nugroho, Puspo. (2020). Upaya Menyemai Moderasi Beragama Mahasiswa IAIN Kudus Melalui Paradigma Ilmu Islam Terapan. QUALITY, 8 (2). 269- 290.

Syaodih, S. N. (2017). Metode Penelitian Pedidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Syarif, Muhammad Ilham., et al (2022). Rekonstruksi Moderasi Beragama Terintegrasi Sains Pondok Pesantren Era Revolusi Industri 4.0. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4 (6).

Virdaus, D. R., & Khaidarulloh. Pengabdian Masyarakat Berbasis Moderasi Beragama: Studi Implementasi KKN Nusantara IAIN Ponorogo Tahun 2021 Di Daerah 3 T, Konawe, Sulawesi Tenggara. Indonesian Engagement Journal, 2 (2).

Waseso, Hendri Purbo., et al. (2022). Pemetaan Penggunaan Ayat-Ayat Al-Qur’an Sebagai Sumber Nilai Moderasi Beragama Dalam Buku Siswa Akidah Akhlak MI. Ṣuḥuf, 15 (1).

Yusnawati, A. W., & Afriwardi. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Di Instagram, Tatar Pasundan. Jurnal Diklat Keagamaan, 15 (1).

Yusuf, Achmad. (2018). Moderasi Dalam Dimensi Trilogi Islam (Akidah, Syari`ah, dan Tasawuf. AL Murabbi Jurnal Pendidikan Agama Islam Universitas Yudharta Pasuruan, 3 (2).

Zulkifli, Agus Setiawan., et al (2023). Pemahaman Mahasiswa Tentang Moderasi Beragama Di Perguruan Tinggi Umum. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 17 (1).




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jsk.v7i2.10476

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Pathur Rahman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Alfuad: Jurnal Sosial Keagamaan

Indexed By:

            

            

 

  

 

 

  

Alfuad: Jurnal Sosial Keagamaan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License