PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU PADA MADRASAH IBTIDAIYAH SWASTA (MIS) SINGKARAK KABUPATEN SOLOK

Joni Joni

Abstract


This study aimed at describing the implementation of the headmaster’s academic supervision on upgrading teachers’ performance in Islamic Primary School Singkarak, Solok. The interview and documentation were used as insturments to collect data. The results revealed that the supervision was run well, the headmaster did usual supervision and clinical supervision on upgrading the teachers’ performance.

Keywords: Headmaster, Supervision, Teachers’ Performance, Islamic Primary School Singkarak, Solok

References


Danim, S. (2002). Inovasi Pendidikan. Bandung: CV. Pustaka Setia.

Depag. (2000). Pedoman Pelaksanaan Supervisi Pendidikan. Jakarta:

Departemen Agama.

Depdiknas. (2003). Supervisi Pendidikan. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.

Furchan, Ahmad. (2004). Pengantar

Penelitian dalam Pendidikan. Yogyakarta:

Pustaka Belajar

KBBI. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Nazir, Muhammad. (1988). Metode

Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Nyoman, Wida. Natajaya, I Nyoman. dan Anak Agung Gede Agung. (2015). Supervisi Pengawas Sekolah terhadap Tugas Profesional Guru. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

Pidarta, Made. (2006). Landasan

Kependidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Subawa, I Made. Agung, Anak Agung Gede. I Made Yudana. (2015). Pelaksanaan Supervisi Akademik SMP Negeri Kecamatan Gerokgak. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta

Sudiana, Nyoman. Agung, Anak Agung Gede. dan I Made Yudana. (2015). Tujuan, Prinsip, dan Kualitas Supervisi Akademik Kepala Sekolah. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

Sudin, Ali. (2008). Pelaksanaan Supervisi Pembelajaran di SD Kota Padang. Padang: Universitas Negeri Padang.

Sukmadinata. (2006). Metode Penelitian

Pendidikan. Bandung: Remaja

Rosdakarya.

Sulistyorini. (2001). Hubungan antara Keterampilan Manajerial Kepala Sekolah dan Iklim Organisasi dengan Kinerja

Guru. Ilmu Pendidikan

Syafriont. (2011). Model Pembinaan dan Supervisi Pendidikan. Malang:

Universitas Negeri Malang.

Syarif, Maryadi. (2011). Pengaruh

Komunikasi Interpersonal Kepala Sekolah dan Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Padang: Universitas Negeri Padang

Timple, A. Dale. (1992). Kinerja. Jakarta :

PT. Gramedia Asri Media




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jaf.v4i2.419

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Joni Joni



__________________________________________________________________________

Al-Fikrah: The Journal of Educational Management
ISSN 2339-0131 (print) | 2549-9106 (online)
Organized by Department of Education Management, Post Graduate Program, State Institute for Islamic Studies Batusangkar, Indonesia
Published by Department of Education Management - Post Graduate Program
W : http://al-fikrah@iainbatusangkar.ac.id
E  : alfikrah@iainbatusangkar.ac.id, fadriati@iainbatusangkar.ac.id, ad4mmudinillah@gmail.com

View Al-Fikrah Stats

 Lisensi Creative Commons

Creations are disseminated below Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.