PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU PADA MADRASAH IBTIDAIYAH SWASTA (MIS) SINGKARAK KABUPATEN SOLOK
Abstract
This study aimed at describing the implementation of the headmaster’s academic supervision on upgrading teachers’ performance in Islamic Primary School Singkarak, Solok. The interview and documentation were used as insturments to collect data. The results revealed that the supervision was run well, the headmaster did usual supervision and clinical supervision on upgrading the teachers’ performance.
Keywords: Headmaster, Supervision, Teachers’ Performance, Islamic Primary School Singkarak, SolokFull Text:
Download PDF (Bahasa Indonesia)References
Danim, S. (2002). Inovasi Pendidikan. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Depag. (2000). Pedoman Pelaksanaan Supervisi Pendidikan. Jakarta:
Departemen Agama.
Depdiknas. (2003). Supervisi Pendidikan. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Furchan, Ahmad. (2004). Pengantar
Penelitian dalam Pendidikan. Yogyakarta:
Pustaka Belajar
KBBI. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Nazir, Muhammad. (1988). Metode
Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Nyoman, Wida. Natajaya, I Nyoman. dan Anak Agung Gede Agung. (2015). Supervisi Pengawas Sekolah terhadap Tugas Profesional Guru. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.
Pidarta, Made. (2006). Landasan
Kependidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Subawa, I Made. Agung, Anak Agung Gede. I Made Yudana. (2015). Pelaksanaan Supervisi Akademik SMP Negeri Kecamatan Gerokgak. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta
Sudiana, Nyoman. Agung, Anak Agung Gede. dan I Made Yudana. (2015). Tujuan, Prinsip, dan Kualitas Supervisi Akademik Kepala Sekolah. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.
Sudin, Ali. (2008). Pelaksanaan Supervisi Pembelajaran di SD Kota Padang. Padang: Universitas Negeri Padang.
Sukmadinata. (2006). Metode Penelitian
Pendidikan. Bandung: Remaja
Rosdakarya.
Sulistyorini. (2001). Hubungan antara Keterampilan Manajerial Kepala Sekolah dan Iklim Organisasi dengan Kinerja
Guru. Ilmu Pendidikan
Syafriont. (2011). Model Pembinaan dan Supervisi Pendidikan. Malang:
Universitas Negeri Malang.
Syarif, Maryadi. (2011). Pengaruh
Komunikasi Interpersonal Kepala Sekolah dan Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Padang: Universitas Negeri Padang
Timple, A. Dale. (1992). Kinerja. Jakarta :
PT. Gramedia Asri Media
DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jaf.v4i2.419
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Joni Joni
__________________________________________________________________________
Al-Fikrah: The Journal of Educational Management |
Creations are disseminated below Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.