PENGEMBANGAN MODEL PENGELOLAAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PAI DI SEKOLAH DASAR SE- KECAMATAN LUBUK SIKARAH KOTA SOLOK
Abstract
This research due to the learning Islamic Education (PAI) at grade IV Primary School Lubuk Sikarah Solok was focused on cognitive aspects, the learning management less managed by the teacher so that the learning management tends to be static. This research was aimed at producing a model of learning management for PAI at grade IV Primary School Lubuk Sikarah Solok. This research was classified into Research and Development by using Thiagarajan model (define, design, develop and dissemination). Data were collected through validation techniques, observation and interviews. The findings showed that the model was valid with 80.625%; and practical with 79.025%.
Keywords: Model, Management, Learning, Islamic Education
Full Text:
Download PDF (Bahasa Indonesia)References
Madjid, Abdul. dan Dian Andiyani. (2004). Pendidikan Agama Islam Berbasiskan Kompetensi (Konsep dan Implementasi Kurikulum 2004). Bandung: Remaja Rosda Karya
Manullang, Marihot. (2006). Dasar Dasar Manajemen. Yogyakarta: UGM Press
Nawawi, Hadari. (1989). Organisasi Sekolah dan Pengelolaan Kelas Sebagai Lembaga Pendidikan. Jakarta: Mas Agung
Ramayulis. (2011). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia
Riduwan. (2005). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru, Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta
Rohani H. Ahmad M dan Abu Ahmadi.
(1991). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Sagala, Syaiful. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta
Saleh, Abdul Rachman. (2007). Madrasah dan Pengembangan Anak Bangsa, Visi, Misi dan Aksi. Jakarta: Rajawali Press Sukmadinata, Nana Syaodih. (2004). Kurikulum dan Pembelajaran Kompetensi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Alfabeta
Syafaruddin. (2005). Manajemen Lembaga
Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Press
Tim Direktorat Pendidikan Madrasah. (2010). Wawasan Pendidikan Karakter dalam Islam, Jakarta: Direktorat Pendidikan Madrasah Kementerian Agama
Tim Pengembang Ilmu Pendidikan FIP-UPI. (2007). Ilmu dan Aplikasi Pendidikan. Bandung: Imtima.
Trianto. (2009). Mendesain Model
Pembelajaran Innovatif-Progresif. Jakarta:
Kencana
Undang Undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2003 tentang Sisdiknas & UU No 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.
Usman, Husaini. (2006). Manajemen, Teori, Praktek, dan Riset Pendidikan. Jakarta:
Bumi Aksara
DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jaf.v3i1.385
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Rifdahayati Rifdahayati
__________________________________________________________________________
Al-Fikrah: The Journal of Educational Management |
Creations are disseminated below Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.