Situational Leadership During the Covid-19 Pandemic

Muhammad Jamil, Lisa Lazwardi, Sufyarma Marsidin, Demina Demina

Abstract


Principals are leaders in educational institutions who have an influence on the achievement of the school's vision and mission. The regional situation that continues to change due to the Covid-19 pandemic requires leadership who is able to read the opportunities and challenges when the crisis is not over. Leadership with a situational approach is one form of solution in implementing the ever-changing educational process. Situational approach models which include contingency leadership, three-dimensional leadership and situational leadership models, are the right choice to be implemented in high school. Because the condition of the area that changes easily from the green, yellow and red zones demands changes in the learning process. With situational leadership any problems and changes in regional conditions can be overcome.


Keywords


Situational Leadership, Covid-19, Pandemic

References


Achmad Rustandi R. (2016).Gaya Kepemimpinan: Pendekatan Bakakt Situasional. Bandung: ARMICO.

Amirullah. (2015). Metode Penelitian Manajemen. Malang: Bayumedia Publishing.

Abdurrahman dan Azizah Firdausi. (2019). Peran Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Pengendalian Mutu (Studi Kasus di MTs. Az-Zainiyah 1 Paiton, Probolinggo). Jurnal Al-Fikrah. Vol. 7. No. 1.

Abshir, B. A. (2020). The Effect of Coronavirus (COVID-19) on Face to Face Learning of Undergraduate Students in Mogadishu , Somalia. International Journal of Education and Social Science, 7(5), 21–32.

Azanella L. A. (2020). Apa itu PSBB Hingga Upaya Pencegahan Covid-19. https://www.kompas.com/tren/read/2020/04/13/153415265/apa-itu-psbb hingga-jadi-upaya pencegahan-Covid-19. Diakses pada 10 Juni 2020.

Baharuddin, Ahmad Kausar dan Eko Prayogo. (2020). Kebijakan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kualitas Peserta Didik Dhuafa. Jurnal Al-Fikrah. Vol. 8. No. 1.

Bender L. (2020). Pesan dan Kegiatan Utama Pencegahan dan Pengendalian COVID-19 di Sekolah. Publikasi UNICEF.

Chaniago, Nasrul Syakur. 2012. (Manajemen Organisasi ). Bandung: Citapustaka.

Covey, Stephen R. (1997). Kepemimpinan yang Berprinsip. Jakarta: Binarupa Aksara

Coronavirus.jhu.edu. Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE). https://coronavirus.jhu.edu/map.html.diakses pada Tanggal 8 Mei 2020.

Demina, D. (2020). Leadership management of education and personality leaders of industrial revolution 4.0. Al-Fikrah: Jurnal ManajemenPendidikan,8(2).https://doi.org/10.31958/jaf.v8i2.2616.

Fakhri Syafrizal. (2016). Persepsi Guru Terhadap Gaya Kepemimpinan Kepala SD Negeri 11 Kapeh Panji Kecamatan Banuhampu Agam. Jurnal Al-Fikrah. Vol. 4 No. 1.

Harbani, Pasolong. (2008). (Kepemimpinan Birokrasi ). Bandung : CV.Alfabeta.

Hardani et al. (2020). Metode Penelitian Kulaitatif dan Kuantitatif. Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu.

Hersey, Paul dan Kenneth. H. Blanchard. (2013). Kepemimpinan Birokrasi, Terjemahaan Harbani Pasolong. Bandung: Alfabeta

Hardianto. (2020). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Mencapai Akreditasi A (Studi Kasus Pada SDN 24 Luak Bayau Sulit Air Kecamatan X Koto Diatas Kabupaten Solok). Jurnal Al-Fikrah. Vol. 8. No. 1.

Kartono. (2014). Pemimpin dan Kepemimpinan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Khairuddin, K. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah Di Tengah Pandemi Covid 19. Edukasi, 8(2), 171–183.

Ngalim Purwanto M. (2012). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Malayu S.P Hasibuan. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Edisi Revisi. Jakarta: Penerbit PT Bumi Aksara.

Osreni. (2020). Peran Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru dan Mutu Sekolah (Studi Kasus di SD Negeri 02 Batipuh Kecamatan Batipuh Selatan). Jurnal Al-Fikrah. Vol. 8. No. 1.

Proceding IAIN Batu sangkar: Jurnal Pendidikan IAIN Batu Sangkar http://ojs.iainbatusangkar.ac.id/ojs/index.php/proceedings/article/view/1284/1095.

Permenkes 9 tahun (2020). Pedoman PSBB dalam rangka Percepatan Penanganan COVID-19.

Robbins., S dan Judge. (2007). (Perilaku Organsiasi ). Jakarta : Salemba Empat.

Rachmawati, Y. (2013). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Ekonomi IKIP Veteran Semarang, 01, 19–28.

Sugiyono, S. (2016a). Memahami Penelitian Kualitatif. CV. Alfabeta.

Sugiyono, S. (2016b). Metode Penelitan Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. CV. Alfabeta.

Sagala, S. (2018). pendekatan dan Model Kepemimpinan. Prenadamedia Group.

Susilo, Adityo et al. (2020). Coronavirus Disease 2019: Tinjauan Literatur Terkini. Jurnal Penyakit Dalam Indonesia.Vol. 7, No. 1.

Tim Kerja Kementrian Dalam Negeri untuk Dukungan Gugus Tugas Covid-19. (2020). Pedoman Umum Menghadapi Pandemi Covid-19 bagi Pemerinth Daerah Pencegahan, Pengendalian, Diagosis dan Manajemen. Jakarta : Kementrian Dalam Negeri.

Umam, Khaerul. (2012). Literasi Dan Inovasi Dalam Meningkatkan Kompetensi Kepemimpinan Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Wikipedia http://teorionline.net/ situational-leadershipherseyblanchard/.org/wiki/Situational-leadership_theory.

Wahjosumidjo. (2007). Kepemimpinan kepala sekolah: tinjauan teoritik dan permasalahannya. Jakarta: Raya Grafindo Persada.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jaf.v9i2.3782

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Muhammad Jamil

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

__________________________________________________________________________

Al-Fikrah: The Journal of Educational Management
ISSN 2339-0131 (print) | 2549-9106 (online)
Organized by Department of Education Management, Post Graduate Program, State Institute for Islamic Studies Batusangkar, Indonesia
Published by Department of Education Management - Post Graduate Program
W : http://al-fikrah@iainbatusangkar.ac.id
E  : alfikrah@uinmybatusangkar.ac.id, fadriati@iainbatusangkar.ac.id, ad4mmudinillah@gmail.com

View Al-Fikrah Stats

 Lisensi Creative Commons

Creations are disseminated below Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.