Strategi Solutif Kepala Sekolah Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid 19 di SDN Sumput Sidoarjo

Triana Rosalina Noor

Abstract


This qualitative research is classified as a case study that aims to describe and analyze the principal's solution strategy for online learning during the Covid-19 pandemic at SDN SumputSidoarjo. The data were collected through observation, interviews with three people, namely the principal, secretary and treasurer of SDN SumputSidoarjo, and also documentary studies. Data analysis was carried out through the process of condensing data, presenting data and drawing conclusions. The results of this study showed that the Principal applied a solution strategy in the form of developing the potential of teachers through training for HR, providing online extracurricular services for students, preparing adequate learning tools for learning and optimizing the use of BOS(School Operational Funds). The obstacles faced in implementing the principal's strategies and solutions for learning during the Covid 19 pandemic were the human resource factors, heterogeneity of student guardians, limited funds and communication. In response to this, the Principal has taken a policy to develop HR competencies, relax financial financing and open a two-way communication forum between parents and schools.


Keywords


Solution Strategies, Online Learning, Principal, Covid-19 Pandemic

References


Ahmadi, A., & Supriyono, W. (2008). Psikologi Belajar. PT. Rineka Cipta.

Asrori, M. (2009). Psikologi Pembelajaran. CV . Wacana Prima.

Daswirman, D. (2019). Kontribusi Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dan Peran Komite SekolahTerhadap Ketersediaan Sarana Labor IPA Pada SMPN Di Kota Sawah Lunto. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 33–44.

Dedi, D. (2019). Manajemen Kepala Sekolah Dalam Membentuk Kepribadian Siswa Di SDN 31 Batu Bulek Kecamata Lintau Buo Utara. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 97–106.

Dimyati, D., & Mudjiono, M. (2015). Belajar Dan Pembelajaran. PT. Rineka Cipta.

Eksantoso, S. (2020). Peningkatan Akuntabilitas Pengelolaan Dana Biaya Operasional Sekolah (BOS). ADIKARA CENDEKIA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 1–11.

Fattah, N. (2013). Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan. PT. Remaja Rosdakarya.

Firdaus, A., & Aslinda, A. (2021). Strategi Pengembangan Manajemen Peserta Didik Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di MTsN Padang Panjang. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(2), 95–106.

Ghony, M. D., & Almanshur, F. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Ar-Ruzz Media.

Hasibuan, M. S. P. (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia. CV. Bumi Aksara.

Hidayatullah, S., Khouroh, U., Windhyastiti, I., Patalo, R. G., & Waris, A. (2020). Implementasi Model Kesuksesan Sistem Informasi DeLone And McLean Terhadap Sistem Pembelajaran Berbasis Aplikasi Zoom Di Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Dan Manajemen Informatika, 6(1), 44–52.

Indrawijaya, A. I. (2000). Perilaku Organisasi. Sinar Baru Algesindo.

Irtiqo, N. (2017). Peran kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan motivasi kinerja guru di TK Tunas Adipura Surabaya. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 5(1).

Kemendikbud. (2020). Surat Edaran Nomor 15 Tahun 2020 tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Deseas (COVID-19). https://dispendik.surabaya.go.id/pengumuman/2020/surat-edaran-nomer-15-tahun-2020-tentang-pedoman-penyelenggaraan-belajar-dari-rumah/

Khairuddin, K. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah Di Tengah Pandemi Covid 19. Edukasi, 8(2), 171–183.

Maiza, Z., & Nurhafizah, N. (2019). Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 356–465.

Mangkuprawira, T. S. (2003). Manajemen Sumber Daya Manusia Strategik. Ghalia Indonesia.

Miles, M. B., & Huberman Johnny, A. M. S. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook Third Edition. Sage Publications.

Mulyana, D. (2016). Ilmu Komunikasi : Suatu Pengantar. PT. Remaja Rosdakarya.

Murniati, A. R. (2008). Manajemen Stratejik: Peran kepala sekolah dalam pemberdayaan. Perdana Publishing.

Nahdi, D. S., & Jatisunda, M. G. (2020). Analisis literasi digital calon guru SD dalam pembelajaran berbasis virtual classroom di masa pandemi covid-19. Jurnal Cakrawala Pendas, 6(2).

Noor, T. R. (2017a). Analisis Desain Fasilitas Umum Bagi Penyandang Disabilitas (Sebuah Analisis Psikologi Lingkungan). Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 2(2), 133–150. https://doi.org/10.33367/psi.v2i2.438

Noor, T. R. (2017b). Manajemen Pendidikan Anak Melalui Program Outbound Di TK Al Muslim Surabaya. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 3(2), 64–75. https://doi.org/10.29062/seling.v3i2.120

Noor, T. R. (2017c). Upaya Guru Dalam Menanamkan Nilai Agama di KB Al Muslim Surabaya. Edusiana : Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 4(1), 46–57. https://doi.org/10.30957/edusiana.v4i1.7

Noor, T. R. (2019). Pendidikan Islam Sebagai Sebuah Sistem Di Era 4.0. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 2(2), 153–171. https://doi.org/10.29062/ta’lim.v2i2.1472

Noor, T. R. (2020a). Alternatif Pemecahan Masalah Pada Masyarakat Multikultural. Al Iman: Jurnal Keislaman Dan Kemasyarakatan, 4(2), 204–232.

Noor, T. R. (2020b). Bibliotherapy Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Interpersonal Remaja. Jurnal Studia Insania, 8(2), 164–182. https://doi.org/10.18592/jsi.v8i2.3974

Osreni, O. (2020). Peran Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Dan Mutu Sekolah (Studi Kasus di SD Negeri 02 BatipuhKecamatan Batipuh Selatan). Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(1), 29–38.

Puspitasari, A., & Noor, T. R. (2020). Optimalisasi Manajemen Pembelajaran Daring dalam Meningkatkan Adversity Quotient (AQ) Siswa Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Elkatarie: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 3(2), 439–458. https://doi.org/10.1234/elkatarie.v3i2.4019

Rigianti, H. A. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar di Banjarnegara. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-Sd-An, 7(2), 297–302.

Rohmah, N. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Melakukan Kontrol Mutu Pendidikan. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 2(1), 148–180.

Rusdarti, R., Slamet, A., & Prajanti, S. D. W. (2019). Pengembangan Keprofesian Berjelanjutan Dalam Pembuatan Pulblikasi Ilmiah Dan Workshp Dan Pendampingan bagi Guru SMA Kota Semarang. Rekayasa: Jurnal Penerapan Teknologi Dan Pembelajaran, 16(2), 271–280.

Rusdiana, A. (2016). Pengembangan Organisasi Lembaga Pendidikan. CV. Pustaka Setia.

Sagala, S. (2013). Manajemen Strategik Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. CV. Alfabeta.

Saifulloh, A. M., & Darwis, M. (2020). Manajemen Pembelajaran dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Belajar Mengajar di Masa Pandemi Covid-19. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 3(2), 285–312.

Sandela, M. (2019). Manajemen Rekrutmen Tenaga Pendidik Di SDIT Sa’adiah Kecamatan Kubung Kabupaten Solok. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 155–166.

Sugiyono, S. (2016a). Memahami Penelitian Kualitatif. CV. Alfabeta.

Sugiyono, S. (2016b). Metode Penelitan Pendidikan : Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. CV. Alfabeta.

Sutarman, M., & Asih, A. (2016). Manajemen Pendidikan Usia Dini : Filosofi, Konsep, Prinsip dan Aplikasi. PT. Pustaka Setia.

Syah, M. (2016). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. PT. Remaja Rosdakarya.

Utami, S. F., Suarantalla, R., & Hermanto, K. (2020). Analisis Beban Kerja Mental Guru Sekolah Dasar Menggunakan Metode NASA-TLX Studi Kasus di SDN Batu Tering. Jurnal Industri & Teknologi Samawa, 1(2), 14–18.

Wahyudi, I. (2012). Pengembangan Pendidikan : Strategi Inovatif dan Kreatif dalam Mengelola Pendidikan Secara Komprehensif. PT. Prestasi Pustakaraya.

Hasil Wawancara dengan Kepala SDN Sumput, Sidoarjo 17 Desember 2020 Pukul 07.56 WIB. (n.d.).

Hasil Wawancara dengan Sekretaris SDN Sumput, Sidoarjo 18 Desember2020 Pukul 07.30 WIB. (n.d.).




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jaf.v9i1.2658

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Triana Rosalina Noor

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

__________________________________________________________________________

Al-Fikrah: The Journal of Educational Management
ISSN 2339-0131 (print) | 2549-9106 (online)
Organized by Department of Education Management, Post Graduate Program, State Institute for Islamic Studies Batusangkar, Indonesia
Published by Department of Education Management - Post Graduate Program
W : http://al-fikrah@iainbatusangkar.ac.id
E  : alfikrah@iainbatusangkar.ac.id, fadriati@iainbatusangkar.ac.id, ad4mmudinillah@gmail.com

View Al-Fikrah Stats

 Lisensi Creative Commons

Creations are disseminated below Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.