Pengembangan Modul IPA Terintegrasi Al-Qur’an Berbasis Problem Based Learning (PBL) Dengan Strategi Scaffolding di MTsS Koto Tinggi-Pandai Sikek

Hijratul Husna, Najmiatul Fajar, Diyyan Marneli, M Haviz

Abstract


One of the this researcg is the lack of learning resources used, so the purpose of this research is to find out the result oh the validation and practical results oh the PBL based Al-Quran Integrated Science module og the Scaffolding strategy. The type og research conducted is research develompen or Reasearch and Development with a 4D model (Define, Design, Develop, dan Desseminate). The instruments used are validation sheets, student and educator practical sheets. The results obtained are for the validadot by 3 validators of the IPA module, they got a score of 92% (very valid). The results of the practivality of students are 81% (very practical) and 87% of teacher (very practical). It can be concluded that the developed science module is very valid and practical to use in science learning, especially the human digestive system material.

 


Keywords


Qur’an integrated module, PBL, dan Scaffolding

References


Arfiyah, A., Mulyani, S., & Sapuyto, S. (2016). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dilengkapi Dengan Kompendium Al-Qur’an Terhadap Minat Dan Prestasi Belajar Siswa (Pokok Bahasan. Jurnal Pendidikan Kimia, 5(1), 96–104.

Asmidar, P. (2020). Strategi pembelajaran Anak Usia Dini. Edu-Publisher.

Budaeng, J., Ayu, H. D., & Pratiwi, H. Y. (2017). Pengembangan Modul IPA/Fisika Terpadu Berbasis Scaffolding pada Tema Gerak Untuk Siswa Kelas VIII SMP/MTs. Momentum: Physics Education Journal, 1(1), 31–44. https://doi.org/10.21067/MPEJ.V1I1.1633

Hardini, R. R., Ekawati, E. Y., Fisika, P., & Keguruan, F. (2013). Pengembangan bahan ajar IPA Terpadu Berbasis Salingtemas Untuk SMP kelas VII Dengan Tema Ekosistem Air Tawar. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika (JMPF), 3(1), 9–13. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/fisika/article/view/5544

Haviz, M. (2013). Research and development; penelitian di bidang kependidikan yang inovatif, produktif dan bermakna. Ta’dib, 16(1).

Kemenag Agama RI & LIPI. (2014). Tafsir Ilmi Mengenal Ayat-Ayat Sains dalam Al-Qu’ran Makanan & Minuman. Jakarta : Widya Cahaya

Kurniawan, Dian, & Dewi, S. V. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Media Screebcast-O-Matic Mata Pelajaran Kuliah Kalkulus 2 Menggunakan Model 4D Thiagaran. Jurnal Siliwangi, 3(1).

Latifah, S. (2015). Pengembangan Modul IPA Terpadu Terintegrasi Ayat-Ayat Al-Qur’an Pada Materi Air Sebagai Sumber Kehidupan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), 155–164. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v4i2.89

Lufri. (2007). Strategi Pembelajaran Biologi. UNP Press-Padang.

Mamin, R., Yunus, S. R., & Ariska, I. (2018). Efektivitas Penerapan Structure Exercise Method (Sem) Dalam Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Kelas Vii Smpn 1 Bua Ponrang. Jurnal IPA Terpadu, 1(2). https://doi.org/10.35580/IPATERPADU.V1I2.9664

Purwanto. (2007). Pengembangan Modul. Depdiknas.

Riduwan. (2007). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Alfabeta.

Septora. R. (2017). Pengembangan modul dengan menggunakan pendekatan saintifik pada kelas x Sekolah Menengah Atas. Jurnal Lantera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM Metro, 2(1). http://ojs.ummetro.ac.id/index.php/lentera/article/view/494

Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Suryati, A., Nurmila, N., & Rahman, C. (2019). KONSEP ILMU DALAM AL-QUR’AN: Studi Tafsir Surat Al-Mujadilah Ayat 11 dan Surat Shaad Ayat 29. Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 4(02), 216–227. https://doi.org/10.30868/AT.V4I02.476




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/je.v2i1.4432

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 hijratul husna

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

  
View My Stats