Implementasi Analisis SWOT dalam Strategi Pemasaran Pembiayaan Murabahah Plus Pada Bank Nagari Syariah

Rahmat Kurnia

Abstract


This study aims to determine the implementation of SWOT analysis in the marketing strategy of murabahah plus financing at Bank Nagari Syariah Branch Batusangkar. This research is a qualitative descriptive approach. Data collection techniques were carried out through structured interviews. The data analysis technique uses data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results showed that the marketing strategy carried out by Bank Nagari Syariah Branch Batusangkar using 4P as for the murabahah plus financing product, it is the flagship product at the Nagari Syariah Bank Batusangkar Branch, while the price for murabahah plus financing is that the margin is relatively competitive by following market prices. Furthermore, for the place that the bank is in a strategic location, while for the promotion the bank promotes murabahah plus products with advertising, sales, publicity, and direct sales


Keywords


SWOT Analysis, Marketing Strategy, Murabahah Plus

Full Text:

PDF

References


Buku

Buchari, A. (2009). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.

Hasibuan. (2015). Malayu S.P. Dasar-Dasar Perbankan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Ismail. (2011). Perbankan Syariah. Jakarta: Kencana Pernada Media Group.

Kasmir. (2009). Kewirausahaan. Jakarta: Rajawali Press.

Keller, P. K. (2008). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Kristanto, R. H. (2009). Kewirausahaan Entrepreneurship : Pendekatan Manajemen dan Praktik. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Laksamana, Y. (2009). Account Officer Bank Syariah. Jakarta: PT Elex Media.

Lane, P. K. (2008). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Mursid. ( 2010). Manajemen pemasaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Rianto, A. A. (2012). Dasar-Dasar Pemasaran. Bandung: Alfabeta.

Siagian, S. P. (2012). Manajemen Stratejik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sunyoto, D. (2012). Dasar-Dasar Manajemen Pemasaran: Konsep, Strategi, dan Kasus. Yogyakarta: CAPS

Wardiah, M. L. (2013). Dasar-Dasar Perbankan. Bandung: Pustaka Setia.

Artikel dalam Jurnal

Aan Suhendri, A. H. (2020). Strategi Pemasaran Produk Pembiayaan dengan Analisis SWOT. Journal of Islamic Economic and Banking Vol. 3, No.2, 2.

Andriyanto, I. d. (2017). Analisis SWOT Dalam Pengembangan Bisnis (Studi Pada Sentra Jenang di Desa Wisata Kaliputu Kudus). Jurnal Bisnis.

Mita Dwi Anggraini, A. M. (2019). Implementasi Strategi Pemasaran dengan mengguna kan Analisis SWOT dalam meningkatkan Penjualan dan Pendapatan pada UD. Yoga Putra Bangkit Sambeng Lamongan. Jurnal Penelitian Ilmu Manajemen (JPIM) Vol 4 No. 2, 964.

Noor, S. (2014). Penerapan Analisis SWOT dalam Menentukan Strategi Pemasaran Daihatsu Luxio di Malang. Jurnal Intekna, 103.

Rad, H. A. (2014). The Role of Brand and Advertising in Marketing Mix (A Review of Marketing Mix). Interdisciplinary journal of contemporary research in business, 6(7), 114-127.

Ricki Febriansyah, M. I. (2022). Analisis SWOT Strategi Pemasaran Produk Perbankan Syariah di Indonesia. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah Volume 4 No 1, 62-73 .

Ricky, R. H. (2018). Analisis SWOT Sebagai Dasar Keputusan Strategi Pemasaran Pada Perusahan Server Pulsa Di Kota Batam (Studi Kasus Pada CV, Star Pratama). Jurnal of Applied Business Administration Vol. 2 no. 1, 94-108.

Suhendri, A. M. (2018). Strategi Pengembang Produk Bank Syariah di Indonesia. Jurnal Ekonomi Syariah Vol. 3, no. 1 .

Widodo, S. (2018). Strategi Pemasaran dalam meningkatkan Siklus Hidup Produk (Product Life Cycle). Jurnal Kajian Ekonomi dan Kebijakan Publik Vol. 4 No. 1, 8.

Wawancara

Pratama, Z. (2022, Mei Senin). (Z. Pratama, Interviewer)




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/ab.v2i2.6631

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Al-bank: Journal of Islamic Banking and Finance

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Al-bank: Journal of Islamic Banking and Finance
with registered number e-ISSN: 2797-8265, p-ISSN: 2797-9466 have been indexed on:

 

Al-bank: Journal of Islamic Banking and Finance is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Al-bank Visitor