PENDIDIKAN ISLAM DI TENGAH PANDEMI COVID-19: UPAYA MEMBANGUN EMPATI WARGA SEKOLAH

Muhammad Abrar Parinduri, Umi Kultsum

Abstract


Abstract: Empathy is the ability to understand the problems and feelings of others, to think from other people's points of view, and to be able to appreciate the differences in the feelings of others in response to various problems. The focus of this research lies in how the efforts to instill the values of empathy carried out by the Private Madrasah Aliyah Muhammadiyah-12 Punggulan of Asahan Regency in the midst of the Covid-19 pandemic. This research uses qualitative methods with field studies and literature studies. The results showed that the inculcation of the value of empathy in students was carried out in a motivational and planned way. The efforts made to instill the values of empathy include: First, the cultivation of the value of compassion for the meaning of life; Second, Friday blessings and the spirit of sharing; Third, be wise in using social media; Fourth, economic mapping of students' families as a form of madrasah empathy. The steps taken to make it happen are: First, the role model of the madrasa principal and teachers; Second, always provide motivation to students; Third, supervise students in using social media; Fourth, encourage students to carry out useful activities while studying at home, especially through the midnight prayer program at home only.

Abstrak: Empati merupakan suatu kemampuan dalam memahami masalah dan perasaan orang lain, berpikir dengan menggunakan sudut pandang orang lain, serta mampu menghargai perbedaan perasaan orang lain dalam menanggapi  berbagai masalah. Fokus penelitian ini terletak pada bagaimana upaya penanaman nilai-nilai empati yang dilakukan Madrasah Aliyah Swasta Muhammadiyah-12 Punggulan Kabupaten Asahan di tengah kondisi pandemic covid-19. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan studi lapangan dan studi kepustakaan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penanaman nilai empati pada siswa dilakukan cara memotivasi dan juga terencana. Upaya yang dilakukan untuk menanamkan nilai-nilai empati tersebut antara lain: Pertama, penanaman nilai welas-asih untuk kebermaknaan hidup; Kedua, jum’at berkah dan semangat berbagi; Ketiga, bijak dalam penggunaan media sosial; Keempat, pemetaan ekonomi keluarga siswa sebagai wujud empati madrasah. Adapun langkah-langkah yang dilakukan untuk mewujudkannya adalah: Pertama, keteladanan dari kepala madrasah dan para guru; Kedua, senantiasa memberikan motivasi kepada siswa; Ketiga, melakukan pengawasan terhadap siswa dalam menggunakan media sosial; Keempat, mendorong siswa untuk melakukan aktifitas yang bermanfaat selama belajar di rumah khususnya melalui program sholat tahajjud di rumah saja.


Keywords


Islamic Education, Character Education and Empathy

Full Text:

PDF (INDONESIA)

References


Asep, R. (2010). Falsafah Hidup Jawa. Yogyakarta: Logung Pustaka.

Barr, J. J., & Higgins, A. (2009). “How Adolescent Empathy and Prosocial Behavior Change In The Context Of School Culture A Two-Year Longitudinal Study.” Journal Adolescence, 44, 176.

D. Golleman. (1996). Kecerdasan Emosional. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Daradjat, Z. (2008). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Davis, M. H. (1983). A Mulitdimensional Approach to Individual Differences in Empathy. Journal of Personality and Social Psychology, 44(1), 113–126. https://doi.org/10.1037/0022-3514.44.1.113

Hidayat, K. (2013). Psikologi Kebahagiaan. Jakarta: Mizan.

Kokom Siti Komariah. (2017). Core Value (Ta’awun Value) in The Development Program of Inclusive Education. Jurnal Ta’dib IAIN Batusangkar, 20(2), 144–154.

Mas’oed Abidin. (2004). Implementasi Adat Basandi Syarak, Syarak Basandi Kitabul-lah. Padang: Pusat Pengkajian Islam Minangkabau (PPIM)).

McComiskey, B. (2017). Post-Truth Rhetoric and Composition. Colorado: Utah State University Press.

Munawaroh, S. (2020). Survei: Mayoritas Masyarakat Indonesia Tetap Optimis & Siap Membantu Saat Pandemi Covid-19.

Munir, M., & Hartono, R. (2016). Islamic Magazine Articles to Enhance Students’reading Skill and Build Their Character Values. International Journal of Education, 9(1), 69–74.

Nizar, S. (2002). Filsafat Pendidikan Islam: Pendidikan Historis, Teoritis dan Praktis. Jakarta: Ciputat Pers.

Silfiasari, & Prasetyaningrum, S. (2017). “Empati dan Pemaafan dalam Hubungan Pertemanan Siswa Regular Kepada Siswa Berkebutuhan Khusus (Abk) di Sekolah Inklusif.” Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 05(01).

Sitorus, J. (2019). “Majelis Buddhayana Indonesia Membangun Binadamai Antar Umat Beragama.” Jurnal Ilmiah Sosial Agama, 2(1).

Ulfa, Kurnia, & Heryadi, A. (2020). “Spiritual Intelligence And Organizational Commitments Of PAC IPNU Magelang Regency.” Psikis : Jurnal Psikologi Islami, 6(1), 58–67.

Valente, F. (2016). Empathy and Communication: A Model of Empathy Development. Journal of New Media and Mass Communication, 3(1), 1–24. https://doi.org/10.18488/journal.91/2016.3.1/91.1.1.24

Yoo, H., Feng, X., & Day, R. D. (2013). Adolescents’ Empathy and Prosocial Behavior in the Family Context: A Longitudinal Study. Journal of Youth and Adolescence, 42(12), 1858–1872. https://doi.org/10.1007/s10964-012-9900-6

Zulkarnaen, D. (2018). “Pancasila: Local Indigenous Islamic Character Education In Indonesia.” Madania: Jurnal Kajian Keislaman [Online], 22(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jt.v23i2.2263

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Muhammad Abrar Parinduri; Umi Kultsum

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

TA'DIB with registered number e-ISSN: 2580-2771, p-ISSN: 1410-8208 have been indexed on:

 

Ta'dib Visitor

Lisensi Creative Commons
Journal Ta'dib distribute under Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.


Contact us: Ta'dib; Address: FTIK, Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar; Jl. Sudirman No. 137 Lima Kaum Batusangkar, Tanah Datar, Sumatera Barat, Indonesia. Email: takdib@uinmybatusangkar.ac.id